Maksatus Tampereen seudun työllisyysalueella

News

Vuodenvaihteessa tapahtuneen TE-uudistuksen myötä Tampereen seudun työllisyysalueen lakisääteisten työvoimapalvelujen maksatustehtävät siirtyivät valtion KEHA-keskukselta Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluille. Maksatus on nyt käynnistynyt.

Talvi-illan kaupunkinäkymä Tampereen keskustasta. Sataa lunta ja maa on valkoinen.Taivas on tummansininen. Ratikka tulossa Keskustorille. Ihmisiä kävelee jalkakäytävillä tai istuu odottamassa pysäkkikatoksien alla.

Vuodenvaihteessa valtion KEHA-keskukselta siirtyi Tampereen seudun työllisyysalueelle paljon maksatushakemuksia, jotka odottavat käsittelyä. Lisäksi alkuvuonna starttirahan, palkkatuen ja muiden kulukorvausten maksatustehtävien siirtoon liittyi valtakunnallisia tietoteknisiä ongelmia, mikä on viivästyttänyt maksatuspäätösten käsittelyn aloitusta.

Tähän mennessä havaittuihin ongelmiin on löydetty ratkaisut, ja ruuhkien purkamiseksi on laadittu suunnitelma. Vaikka uusia teknisiä haasteita saattaa edelleen ilmetä, niitä ratkotaan yhteistyössä KEHA-keskuksen kanssa. Tavoitteena on käsitellä maksatushakemukset mahdollisimman nopeasti. Tällä hetkellä käsittelyssä ovat loppuvuonna 2024 saapuneet starttirahahakemukset sekä marraskuussa saapuneet palkkatukihakemukset.

Maksatuksen asiakkaille pyritään avaamaan puhelinpalvelu tammikuun aikana. Puhelinpalvelusta asiakkaat voivat tiedustella maksatuksen ajantasaisia käsittelyaikoja ja saada neuvoja, miten maksatusta haetaan.

Maksatuksen hakeminen

Sähköinen asiointi nopeuttaa hakemusten käsittelyä. Hae maksatusta Aluehallinnon asiointipalvelussa päätöksen mukaisesti. Palvelussa voit jättää hakemuksen, vastata täydennyspyyntöihin, täydentää hakemusta ja vastaanottaa päätökset.

Kirjaudu asiointipalveluun henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Asiointipalvelu ohjaa hakemuksen täyttämisessä ja lähettää ilmoituksia asioinnin etenemisestä.  

Jos et voi käyttää verkkopalvelua, harkinnanvaraista kulukorvausta on mahdollista hakea myös paperisella hakulomakkeella. Voit kysyä harkinnanvaraisesta kulukorvauksesta lisätietoja ja lähettää skannatun paperisen maksatushakemuksen sähköpostin liitteenä osoitteeseen maksatus.kulukorvaus@tampere.fi tai postitse osoitteeseen:

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut 
Maksatustiimi 
PL 487, 33101 Tampere

Muissa maksatukseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä Tampereen seudun työllisyysalueen maksatustiimiin sähköpostilla osoitteessa maksatus@tampere.fi.
 
Maksatuksen sähköisessä hakemisessa neuvoo myös Yritys-Suomi-puhelinpalvelu numerossa
295 020 500, arkisin kello 9.00–16.00. Puhelun hinta määräytyy soittajan oman operaattorin hinnaston mukaan.

Lisätietoa maksatuksesta sekä asiointi- ja lomakelinkit saat Tampereen työllisyysalueen verkkosivuilta (tampere.fi)

Teksti: Ritva Pietarinen
Kuva: Mikko Vares