Kaivinkoneenkuljettaja

Haastattelut Julkaistu

"Pääasiassa työskentelen metsässä, ja vietän eniten aikaa kaivinkoneen hytissä. Kevät on kiireistä aikaa, joten teen silloin pidempää päivää ja olen myös viikonloppuisin töissä. Syksyllä on vähemmän töitä, ja silloin työpäivät ovat lyhyempiä."

Kaivinkoneenkuljettaja Lauri Leppänen
  • Lauri Leppänen
  • Yrittäjänä LL-Konetyössä.
  • Suorittanut metsäkoneenkuljettajan perustutkinnon Jämsän ammattiopistossa.
  • Työkokemusta alalta 10 vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi. 

Työskentelen kaivinkoneenkuljettajana. Tällä hetkellä hoidan eniten metsänparannustöitä eli muokkaan kaivinkoneella metsämaata taimien istuttamista varten. Teen ja kunnostan myös metsäteitä sekä kerään energiapuuta. Välillä kunnostan peltoja ja kaivan maatilan salaojia ja kesämökkitontteja.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Olen kotoisin maatilalta. Koneet ovat aina kiinnostaneet minua, joten olen ollut niiden kanssa tekemisissä lapsesta asti. Siksi menin peruskoulun jälkeen Jämsään metsäkonekouluun. Valmistumisen jälkeen ajoin metsäkonetta vähän aikaa, kunnes minulle tarjottiin sattumalta palkkatöitä kaivinkoneen kuljettajana. Vuonna 2017 perustin oman yrityksen, ja ostin oman kaivinkoneen.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Jokainen työpäivä on erilainen, mutta eniten aikaa menee kaivinkoneen ohjaamossa. Aamulla juon ensin kahvit, teen eväät ja ajan autollani työkohteeseen, jossa muokkaan metsämaata taimikon istutusta varten. Välillä huollan kaivinkonetta tai siirrän sitä lavetin ja kuorma-auton avulla.

Lisäksi neuvottelen maanomistajan kanssa työn yksityiskohdista. Olen myös yhteydessä metsänhoitoyhdistykseen, sillä he välittävät minulle urakkatöitä, ja saan heiltä ohjeistusta niihin. Joskus käyn katsomassa työmaata etukäteen, suunnittelen tulevaa työtä asiakkaan kanssa tai teen tarjouksia.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Pääasiassa työskentelen metsässä, ja vietän eniten aikaa kaivinkoneen hytissä. Päätän itse, millaisina aikoina työskentelen. Koska olen yrittäjä, ajattelen töitä usein, vaikka en varsinaisesti töitä tekisikään. Tyypillinen työpäivän pituus on 10 tuntia. Kevät on kiireistä aikaa, joten teen silloin pidempää päivää ja olen myös viikonloppuisin töissä. Syksyllä on vähemmän töitä, ja silloin työpäivät ovat lyhyempiä.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Tässä työssä pitää olla kiinnostunut kaivinkoneesta ja työkohteista. Lisäksi on oltava halu oppia uutta, koska esimerkiksi metsäsertifioinnissa ja vesistönsuojelussa tulee koko ajan muutoksia ja uusia ohjeita. Työn vaatimukset ovat erilaisia työkohteesta riippuen. 

On hyvä, että viihtyy yksin, koska tätä työtä tehdään enimmäkseen itsenäisesti. Ongelmat pitää pystyä ratkaisemaan paikan päällä itsenäisesti. Myös asiakaspalvelutaidot ovat tärkeitä, sillä maanomistajia on monenlaisia, ja heidän kanssaan pitää tulla toimeen.

Mikä on parasta ammatissasi?

Parasta on vapaus ja vaihtelevuus. Viihdyn metsässä, joten olen mieluummin luonnossa kuin ihmisvilinässä. Lisäksi tässä ammatissa näkee työnsä jäljen.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Suomessa sääolosuhteet voivat olla välillä haastavia, mutta töihin on lähdettävä, oli sää millainen tahansa. Esimerkiksi kylmässä vesisateessa kaivinkoneen korjaaminen voi tuntua raskaalta.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee kaivinkonekuljettajan ammattia?

Jos koneala kiinnostaa, kaivinkoneen kuljettajan ammattia kannattaa harkita. Kaivinkoneella voi tehdä töitä todella erilaisissa ympäristöissä, kuten metsässä, rakennuksilla ja tietyömaalla.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden? 

Digitalisaatio lisääntyy koko ajan, ja kaikki työvaiheet tallentuvat digitaaliselle kartalle. Ympäristötietoisuus ja -säädökset lisääntyvät, ja niiden kanssa täytyy olla yhä tarkempi.

Kuva: Sami Mäkinen

Ammattialat

Lisää haastatteluita

Jaa artikkeli