Varastotyöntekijä

Haastattelu

Saumaton logistinen ketju on aikamoinen temppu. Kun asiakas tilaa Puolasta koiranruokaa, se jaetaan myymälöihin juuri hänen suunnittelemillaan kampanjaviikoilla. Logistiikan ammattilaiset ovat osa valtavaa kokonaisuutta. Joskus terminaaliamme nimitettiin varastohotelliksi. Kun asiakas tekee varauksen, hän saa meiltä sopivan määrän tilaa tuotteilleen. Varastossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Täytyy järkeillä, paperit eivät aina kerro totuutta.

Sirpa Sokura, 41

Saumaton logistinen ketju on aikamoinen temppu. Kun asiakas tilaa Puolasta koiranruokaa, se jaetaan myymälöihin juuri hänen suunnittelemillaan kampanjaviikoilla. Logistiikan ammattilaiset ovat osa valtavaa kokonaisuutta. Varastollakaan ei auta vihellellä ja kerätä hyllyiltä mitä sattuu. Minä ainakin yritän tehdä työni niin, ettei kenenkään tarvitse juosta perässäni. Saatan pyrkiä liiankin täydelliseen suoritukseen. Minä näen unia, jos teen työni huonosti.

Kävin vaatetusalan ammattikoulun kaavanpiirtäjä-leikkaajan linjalla, mutta lukuun ottamatta pakollista työharjoittelua en tehnyt päivääkään vaatetusalan töitä. Vasta kolmevuotisen koulutuksen jälkeen kuulin, että päästäkseen leikkuutyöhön pitää ensin hankkia kymmenen vuoden ompelukokemus. Liekö asia oikeasti noin, en tiedä. Valmistumiseni aikoihin näytti kuitenkin mahdottomalta hankkia varma työpaikka vaatetusalalta. Monikaan kurssiltani valmistuneista ei päätynyt alalle.

Tilapäisen kesätyön jälkeen hakeuduin pakkaajaksi Valion Nastolan tehtaalle. Kokeneen työntekijän ohjauksessa opin nopeasti käyttämään automaattista pakkauskonetta. Pakkasin äidinmaitovastiketta, puuroja ja vellejä. Pakkauksen ohella tein muutakin, sillä kaikenlainen työnteko kiinnostaa minua. Jos työpaikalla pyydetään vapaaehtoista uuteen tehtävään, minä ilmoittaudun aivan varmasti. Innostunut oppii enemmän.

Nastolan tehtaalla aloin työtovereideni kanssa purkaa työkoneet pesua varten. Eihän se meille kuulunut mitenkään, mutta se toi työhön vaihtelua. Tytöt valmistelivat pakkauskoneet, ja laitosmiehet vapautuivat muihin töihin. Työni oli kuitenkin enimmäkseen pakkotahtista teollisuustyötä.

Ehdin saada talolta kymmenvuotispinssin, kun osalleni tulivat perhe, lapset ja hoitovapaat. Kun muutaman vuoden tauon jälkeen halusin palata työhön, lama esti aikeeni. Valion Nastolan tehdas lakkautettiin, ja tuotanto siirrettiin Lapinlahdelle. Perheemme muutti Lahteen, ja minä ilmoittauduin työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi.

Huomasin paikallisen Lahti Logistics-yhtiön tarvitsevan työväkeä tuotteiden jatkokäsittelyyn. Sellaista työtä olin tehnyt edellisessäkin paikassa, joten puolentoista vuoden työttömyyden jälkeen pääsin vakituiseen työhön. Seitsemän vuotta sitten aloitin varastotyöni kokoamalla myyntituoteyksiköitä kauppaliikkeille. Työnantajani ajautui konkurssiin, mutta sain jatkaa työssäni uuden omistajan, Suomen Logistiikkatalo Oy:n palveluksessa.

Vastaanotosta hyllytykseen

Joskus terminaaliamme nimitettiin varastohotelliksi. Nimi on arvattavasti jo korvattu hienommalla englanninkielisellä sanonnalla, mutta termi kuvaa hyvin yksikön toimintaperiaatetta. Kun asiakas tekee varauksen, hän saa meiltä sopivan määrän tilaa tuotteilleen. Tavara toimitetaan täältä loppukäyttäjille tarpeen mukaan, erillisten tilausten perusteella. Palvelemme niin keskusliikkeitä kuin pieniäkin yrityksiä. Käsittelemme kaikkea mahdollista, lippalakeista teräsvalmisteisiin. Lääkkeitä, elintarvikkeita ja pahvikartonkeja. Talossa työskentelee kolmisenkymmentä henkilöä, joista viisitoista varastohallissa.

Tavara saapuu varastoomme useimmiten ulkomaisilta tehtailta. Kun rekka tuo kontin terminaalin vastaanottolaiturille, meillä on jo ennakkotieto kuormasta. Laiturisillalta valitaan paikka, mihin kontti puretaan. Saatan osallistua purkutyöhön, mutta yleensä rekan kuljettaja ja vastaanottohenkilökunta hoitavat purkutyön reilussa puolessa tunnissa trukeillaan tai lavansiirtovaunuillaan.

Tarkastan purkupaikalla, vastaako lähetys asiakirjoja. Lasken määrät, tutkin vauriot ja merkitsen kaiken rahtikirjoihin ja saapumisluetteloihin. Kuormatarkastuksen jälkeen konttorihenkilökunta käsittelee asiakirjat. Kun tavaraeriin on kiinnitetty tarrat, varmistan vielä, että kaikki täsmää. Päivämäärämerkinnät ja eränumerot ovat tärkeitä erityisesti elintarvikkeiden ja lääkkeiden kohdalla.

Tavaran siirtoa varastoon kutsutaan hyllyttämiseksi. Hyllytys pitää hoitaa mahdollisimman nopeasti, jotta kenttä jää vapaaksi uudelle tavarakuormalle. Hyllytys tehdään lavansiirtovaunuilla ja vastapainotrukeilla. Olen työn myötä oppinut käsittelemään kaikkia koneitamme. Käytin trukkia jo Valion tehtaalla työskennellessäni. Opastuksen jälkeen pärjäsin varastokäytävillä itsenäisesti juuttumatta vinkkeliin.

Trukin avulla tavaraerät voidaan nostaa jopa kuudennelle kerrostasolle. Korkeat nostot eivät pelota, mutta riskinottoa kannattaa välttää. Risteyksissä on syytä hiljentää. Jos mennään sata lasissa, rysähtää. Kiire tekee tepposiaan, mutta onneksi mitään dramaattista ei ole sattunut.

Hyllytys vie aikaa kahdesta kolmeen tuntia. Yleensä kaksi varastotyöntekijää hoitaa koko työvaiheen. Hyllytysvirheet sotkevat varastojärjestelmän. Yhdellä lavapaikalla ei voi olla kahden lavan määrä. Kaikki muutokset ja poistot pitää kirjata hyllykorttiin. Hyvin hyllytetty varasto mahdollistaa tehokkaan keräyksen, asiakkaan tavaraerän kokoamisen.

Kiireessä posket punottavat

Tuotekeräys on päätyöni. Konttorihenkilökunta on vastaanottanut asiakkaan tilauksen ja muuntanut tilauksen varastohenkilökunnan keräyslistaksi. Lista saattaa koostua kymmenestä sivusta. Yksi paketti kerätään sieltä, toinen täältä. Keskusliikkeet voivat tilata kokonaisina lavoja, mutta yleensä toimitus tarkoittaa tuotekokoelmaa. Toimituksen kiireellisyys ja tuotepäivämäärät määrittävät keräysjärjestyksen.

Ainakin toistaiseksi työntekijä saa meillä itse valita konttorista haluamansa keräyslistan. Jotkut listat ovat suuritöisiä, sillä yhteen erään kuuluu useimmiten lukuisia tuotelaatuja. Kun kerätään kokonaisia lavoja, työ joutuu. Tavallisesti sovimme pariyhteistyöstä. Toinen kerää tuotteet korkeilta hyllytasoilta, toinen matalalta puolelta. Keräyserä pitää rakentaa järkevästi ja huolellisesti. Jos lava pursuaa yli, se vaikeuttaa jakoautojen lastausta ja kuljetusta.

Kiireaikataulut pistävät työhön vauhtia. Posket punoittavat silloin yhdellä jos toisellakin. Huolimatta koneista varastotyö vaatii fysiikkaa. Joudun nostelemaan raskaita nyssäköitä. Jo pelkkä puulava painaa viisitoista kiloa. Jos nostoon tarvittavaa trukkia ei ole paikalla, en jää odottelemaan, vaan siirrän lavan käsin. En muuten ole kuullut logistiikkatalosta, jossa työkoneita olisi tarjolla liikaa. Fyysisyydestä huolimatta en juurikaan väsy työpäivän aikana. Askeleita kertyy suhteellisen vähän, sillä koneen voima kuljettaa. Silti liikun vapaa-ajallanikin. Liikunta pitää yllä kuntoani.

Kun saan keräyksen valmiiksi, vien tavaraerän lähtöalueelle odottamaan jakoautoa. Useimmat kuljetukset tapahtuvat määräajoin, ennalta sovitun aikataulun mukaisesti. Merkitsen luovutetun erän lähetyslistaan. Jos kuorma ei mahdu yhteen autoon, jaan rahtikirjat sopiviin osiin.

Varastossa pitää olla hereillä

Olen kenties keskimääräistä varastotyöntekijää enemmän kiinnostunut logistiikasta. Voin jopa kuulua joukon ääripäähän siihen nähden, että vähemmälläkin selviää. Tunnen mielestäni aika hyvin varaston toimintaa, sillä työskentelen kesäisin Logistiikkatalon konttorissa. Käytännön työn tuntemus auttaa konttorissa, ja teorian tuntemus varastohallissa. Viihdyn silti parhaiten terminaalissa. Pärjään paremmin kentällä kuin tietokoneen kimpussa. Haluan tehdä käsilläni fyysistä työtä. Kesäsijaisuuksien jälkeen tuntuu aina ihanalta päästä takaisin varastoon.

Työyhteisömme toimii todella hyvin. Saatamme kinastella, mutta pystymme myös hymyssä suin viettämään yhteistä iltaa. Osanotosta päätellen muutkin ovat samaa mieltä. Pomot kuuntelevat ja ottavat huomioon muidenkin sanomiset. Osaamme varmaankin pysähtyä yhdessä pohtimaan asioita. Jos paineita on olevinaan. Ei työssä mennä aina täysillä, silmät sokeana kaikelle muulle.

Varastotyö kuulostaa perin yksinkertaiselta. Vastaanotto, hyllytys, säilytys, keräys ja lähetys. Siinä se on. Kuka tahansa pystyy siihen? Ammattitaitoa on ymmärtää kokonaisuus ja tehdä työ huolellisesti alusta loppuun. Pelkkä mekaaninen kerääminen ei riitä. Tarvitaan vastuuntuntoa. Pitää olla hereillä, varastossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Täytyy järkeillä, paperit eivät aina kerro totuutta. Usein tarvitaan miehistä voimaakin. Jos kontti joudutaan purkamaan käsin, sinne ei lähetetä tyttöjä.

Uskon logistiikka-alan tarjoavan työtä jatkossakin. Järjestelmät kehittyvät ja monipuolistuvat. Viivakoodeihin perustuva keräys tekee tuloaan, meilläkin sitä koekäytetään parhaillaan. Suurissa keskusliikkeissä rakennetaan isoja automaattijärjestelmiä, jotka saattavat tulevaisuudessa vähentää ihmistyön tarvetta. Silti työntekijöitä tarvitaan. Minun on vaikea kuvitella robotin hoitavan kuorman purkua tai lastausta.

Tuotteita tuskin koskaan kuljetetaan kauppaliikkeisiin suoraan tehtaalta. Sellainen edellyttäisi kaupalta suuria varastoja. Jos niin kuitenkin kävisi, kaupan varastoissakin tarvittaisiin henkilökuntaa. Vuokratyöntekijät ovat tämän päivän ilmiö. Meilläkin sitä harrastetaan. Työnantajalle pätkätyöntekijöiden käyttö sopii tietenkin hyvin. Jos huomenna ei tule kuormia, huomenna ei tarvitse maksaa palkkaa. Ongelmaksi saattaa jatkossa koitua pula pätevästä työvoimasta.

Pidän työstäni, vain kiire ahdistaa. Kun jakoauto saapuu terminaaliin, kaiken pitää olla valmiina. Eniten minua miellyttää tavaran vastaanottovaihe. Siinä työssä saan laskea ja täsmyyttää omaan tahtiini.

Jos työnantaja haluaa jatkossa järjestää koulutusta, lähden mielelläni. Opiskelu jäämällä pois töistä ei kiinnosta. Eipä sellainen lisäkoulutus taitaisi edes näkyä palkassa. Teen työtäni ilman urasuunnitelmaa. Pidän itseäni ammattilaisena ja osaan paljon. Olen positiivinen, huolehtivainen mutta kenties liian lyhyt. Toivon itselleni lisää pituutta-seitsemän senttiä.

Haastattelu ja teksti: Jukka Vuolle
Kuvat: Jukka Uotila