Luova tuottaja
"Tuottajan työ on todella monipuolista: suunnittelen kampanjoita ja autan asiakkaita kirkastamaan ydinviestejään, sovin haastatteluja ja järjestän kuvauksia, ohjeistan kirjoittavia toimittajia ja kirjoitan juttuja toisinaan myös itse."
- Johanna Teelahti
- Luovana tuottajana Sanoma Media Finlandilla.
- Suorittanut journalistiikan kandidaatin tutkinnon Brunel University Londonissa.
- Työkokemusta alalta seitsemän vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Olen ammatiltani luova tuottaja, eli tuotan Sanoman yritysasiakkaille erilaisia markkinointiviestinnän sisältöjä ja kampanjakokonaisuuksia. Tuottamiani sisältöjä voi bongailla sekä yritysten omista kanavista että Sanoman mediaverkostosta eli esimerkiksi Ilta-Sanomista, Helsingin Sanomista ja erinäisistä aikakauslehdistä.
Tuottajan työ on todella monipuolista: suunnittelen kampanjoita ja autan asiakkaita kirkastamaan ydinviestejään, sovin haastatteluja ja järjestän kuvauksia, ohjeistan kirjoittavia toimittajia ja kirjoitan juttuja toisinaan myös itse. Pääasiassa tuotan natiivisisältöjä eli eri mediakanavien uutisvirtaan istuvia, journalistista tyyliä mukailevia mainoksia.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Olen tehnyt töitä sekä journalismin että markkinointiviestinnän parissa, ja pidän kovasti molemmista. Minusta hyvin kirjoitettu natiivisisältö yhdistää näiden kahden maailman parhaat puolet: se tarjoaa lukijalle tietoa ja viihdettä lehtijutun tapaan, ja on siksi mainoksena myös yritykselle hyvin arvokas. Natiivimainosten parissa nimittäin viihdytään paljon pidempään kuin tavanomaisten lehti- tai digimainosten. Ajatus kiehtoi minua ja päädyin siksi nykyiseen työpaikkaani.
Ennen tätä olin aikakauslehden päätoimittaja ja vastuullani oli iso ryhmä toimittajia ja avustajia, joten itsenäisempi työnkuva kiinnosti. Nyt olen pitkälti omien projektieni ja aikataulujeni herra, mikä sopii luonteelleni mainiosti. Pääsen kuitenkin hyödyntämään aiemmissa työpaikoissani kehittämiäni projektinhallintakykyjä.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Viikon aikana minulla on työpöydälläni yleensä 10–15 asiakkaan kampanjat, joista jokainen on eri vaiheessa tuotantoputkea. Prosessi alkaa tuotantopalaverissa, jossa suunnittelen asiakkaan kanssa kampanjaa ja siihen liittyviä sisältöjä. Sen jälkeen ryhdyn hoitamaan käytännön järjestelyjä, kuten haastatteluja ja kuvauksia. Kun tekstit ja kuvat valmistuvat, viilaamme kokonaisuuden julkaisukuntoon yhdessä asiakkaan kanssa. Sovin tuotantojen aikataulut jo varhaisessa vaiheessa, joten voin olla varma siitä, että jokainen kampanja etenee hyvin, vaikka niitä olisi käynnissä paljon samaan aikaan.
Jokaisessa kampanjassa on mukana monta eri tahoa: kampanjan varaava mediatoimisto, asiakkaan oma yhteyshenkilö, julkaisusuunnitelman tekevä digistrategi, haastattelun tekevä toimittaja, kuvaaja, graafikko ja mainonnan vaikuttavuutta mittaava dataspesialisti. Olen näiden ihmisten yhteyshenkilö kaikissa kampanjaan liittyvissä asioissa, eli suurin osa työpäivistäni kuluu sähköpostien kirjoittamiseen.
Onneksi pääsen joka viikko tekemään myös aidosti luovaa työtä. Tykkään suunnitella ja kirjoittaa mainoksia itse, mikäli aikataulut vain antavat myöten. Toisinaan pääsen myös suunnittelemaan visuaalista toteutusta graafikoidemme kanssa.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Käyn toimistollamme Sanomatalossa Helsingin juna-aseman tuntumassa parina-kolmena päivänä viikossa. Rakastan käydä toimistolla, sillä saan energiaa kollegoideni näkemisestä. Monesti pallottelemme juttuideoita ja otsikkovaihtoehtoja tuottajaporukan kesken, vaikka meillä on kaikilla omat kampanjamme. Kunnon aivoriihihetkeä ei voita mikään.
Muina päivinä teen töitä kotona. Yritän ajoittaa keskittymistä vaativat luovat työt näille päiville, koska esimerkiksi kirjoittaminen on helpompaa oman kodin rauhassa.
Toisinaan pääsen myös juttu- tai kuvauskeikoille paikan päälle. Olen käynyt työni puolesta muun muassa koeajamassa urheiluautoa sekä kuvaamassa hurjan suloisen koulukoiran edesottamuksia.
Työaikani ovat joustavat, mutta olen tuottavimmillani heti aamusta, joten yleensä teen hyvin tyypillistä kahdeksasta neljään -päivää.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Raudanlujat projektinhallintakyvyt ja aikataulutustaidot ovat kaiken A ja O tuottajan työssä. Kun kampanjoita on paljon ja niissä on eri yhteyshenkilöt ja avustajat, kaikkien lankojen täytyy pysyä käsissä sataprosenttisella varmuudella. Aikataulut eivät välttämättä aina pidä, ja silloin kaivataan luovaa ongelmanratkaisukykyä ja improvisointitaitoja.
Koska olen päivittäin tekemisissä kymmenien eri ihmisten kanssa, viestintätaidot ovat tärkeitä. Kaikki asiakkaat ja avustajat ovat yksilöitä, ja minun pitää osata mukautua heidän työtapoihinsa, jotta yhteistyö sujuu.
Koska meillä tuottajilla ei ole vastuutoimialoja, vaan toteutamme mainoskampanjoita kaikenlaisille yrityksille maan ja taivaan väliltä, myös uteliaisuus, oppimishalu ja tiedonhakutaidot ovat korvaamattomia. Olen saanut oppia työssäni esimerkiksi perintölaista, ilmalämpöpumppujen energiatehokkuusarvoista ja meikkitrendeistä.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta on monipuolisuus. Aina on jotain uutta opittavaa ja selvitettävää. Vaikka tuotantoprosessi sujuu jo rutiinilla, jokaisessa kampanjassa on omat innostavat haasteensa.
Kaikkein parasta on nähdä oman työn jälki esimerkiksi Helsingin Sanomissa tai ruokakaupan lehtiosastolla. Monesti tuottamani sisällöt ovat osa laajempaa markkinointikampanjaa, ja on hauskaa bongata saman tuotteen mainoksia esimerkiksi katukuvasta tai televisiosta. Siitä tulee tunne, että on ollut osallisena johonkin suureen ja tärkeään.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Koska työni on luovaa ja vaatii paljon aktiivista ideointia ja ajattelua, töitä on vaikea jättää työpaikalle. Vaikka en avaisi konetta enää illalla, mietin tulevia haastatteluja ja pyörittelen sisältöideoita päässäni sängynpohjalla ja suihkussa. Joskus parhaat ideat syntyvätkin työajan ulkopuolella.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee luovan tuottajan ammattia?
Luovan tuottajan työhön saattaa olla vaikeaa tarttua ilman aiempaa kokemusta viestinnästä tai journalismista. Käytännön taitojen täytyy olla hyvällä tasolla, jotta niitä voi soveltaa nopeatempoisessa työympäristössä, kun palvellaan samaan aikaan monien eri asiakkaiden tarpeita.
Helposti kyllästyville ja haasteita janoaville luonteille työ sopii kuin nenä päähän. Jokainen työpäivä on erilainen, ja yhden kampanjan päättyessä on kaksi uutta odottamassa. Koskaan ei joudu jäämään paikoilleen, vaan itseään ja omaa ammattitaitoaan pääsee kehittämään jatkuvasti uudenlaisten kokonaisuuksien ja toimialojen parissa.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Tekoälyn on ennakoitu korvaavan luovien alojen ammattilaiset, mutta en näe sen tapahtuvan vielä pitkään aikaan. Vain ihminen voi tietää, mikä on toisesta ihmisestä innostavaa ja inspiroivaa. Tekoälypohjaiset tuottavuustyökalut tulevat kuitenkin vauhdittamaan ja helpottamaan ideointia ja tekstin tuottamista. En näe tätä millään tapaa ikävänä, sillä aikaa säästyy silloin muiden asioiden tekemiseen.
Kuva: Patrik Lydman