Anvisningar och stöd⁠

Servicechef, turism

Intervjuer Publicerad

"Turismen kan mycket väl vara en framtida exportprodukt för Finland. I och med klimatförändringen gör Finlands behagliga temperaturer och säkerhet att landet lockar allt mer som resmål."

  • Kaisa Suoniemi
  • Servicechef vid Iloranta Oy.
  • Utexaminerad restonom från Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
  • Tre års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag är servicechef vid ett företag som specialiserat sig på lantgårdsturism och som erbjuder inkvarterings-, måltids- och programtjänster för lägerskolelever, familjer och andra grupper.

Mitt ansvarsområde är allt som gäller gruppbokningar. Jag sköter kundservicen, dvs. håller kontakt med kunderna och svarar på offertförfrågningar. Jag tar hand om förberedelserna inför gruppbesök såsom lokalbokningar och planering av programmet enligt kundernas önskemål. När gruppen kommer till gården tar jag emot dem och ser till att de trivs. Under besöket leder jag olika aktiviteter och till sist sköter jag faktureringen.

Dessutom upprätthåller jag bokningssystemet och bokningskalendern samt utvecklar gamla tjänster och produktifierar nya.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag gjorde en lång karriär inom försäljning och kundtjänst. Trots att jag gillade att betjäna kunder behövde jag omväxling. Jag började studera turismbranschen och fick en fastanställning efter praktikperioden.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

En typisk arbetsdag är antingen kontorsarbete eller en aktiv dag med programtjänsterna. På kontorsdagar svarar jag på offertförfrågningar, upprätthåller bokningssystemet, fakturerar och sköter uppgifter i anslutning till utvecklingen av verksamheten. Under lugna tider är antalet kontorsdagar större.

Under mer brådskande perioder leder jag olika naturaktiviteter på gården och i dess näromgivning. För lägerskolelever leder jag till exempel pilkfiske, sparkåkning, tävlingar i vildmarkskunskap, skogsutflykter och plättstekning på lägerelden. Ibland finns det så många grupper att jag tillbringar alla arbetsdagar i veckan utomhus.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag jobbar hemma, på kontoret, ute på gården och i skogen.

Mina arbetstider varierar mycket, men jag arbetar vanligtvis dagtid. Antalet lördagsarbetsdagar är 1–2 per månad, men veckoslutsarbetet fördelas inte jämnt över hela året. I vanliga fall jobbar jag en eller två kvällar i veckan. Emellanåt blir dagarna långa, men ibland kan jag arbeta kortare arbetsdagar och ta ut mer ledighet. Min semester får jag hålla i juli, vilket är ovanligt inom turismbranschen.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I det här arbetet är det viktigt att man trivs bland människor och kan kommunicera smidigt både muntligt och skriftligt. Kompetensen som man skaffat genom utbildningen om hur tjänster inom turismbranschen produceras, utvecklas och förverkligas är centralt. Servicechefens arbete kräver förmåga att organisera saker, planera tidtabeller och arbeta självständigt.

Dessutom behöver jag många praktiska färdigheter i mitt arbete, men det viktigaste är beredskap att ta tag i arbete som arbete. I små företag krävs också flexibilitet och ett gott tålamod. Datateknisk kompetens är till fördel i kontorsarbete.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt yrke är att jag får erbjuda kunderna upplevelser och arbeta med mångsidiga arbetsuppgifter.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

I ett litet företag är verksamheten inte alltid välorganiserad, planerad eller systematiskt ledd. Den brukar straffas i hektiska tider.

Turismen är ofta säsongsbetonad och så är det även i vårt företag. Vissa tider finns det för mycket arbete och andra för lite arbete. Periodiska permitteringar är också möjliga.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli servicechef inom turism?

Nätverkande är viktigt, eftersom lediga arbetsplatser inte alltid kan sökas offentligt. Det är också bra vara förberedd på avvikande arbetstider inom branschen, eftersom efterfrågan på turismtjänster är störst under veckoslut och semestertider.

Turismbranschen är fortfarande ganska liten i Finland, men tillväxtpotentialen är stor. Antalet arbetsplatser på chefs- eller expertnivå är dock begränsat. Om turism låter intressant lönar det sig att modigt börja studera branschen, och välja praktikplatser med tanke på den kommande sysselsättningen.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

I Finland har den offentliga finansieringen av turismen minskat, även om branschen har outnyttjad potential. Turismen kan mycket väl vara en framtida exportprodukt för Finland. I och med klimatförändringen gör Finlands behagliga temperaturer och säkerhet att landet lockar allt mer som resmål.

Dela artikeln