Tasa-arvon edistämisestä ydinvoimalarekrytointeihin – TE-toimisto kiittää yrityksiä ja työnantajia yhteistyöstä

Uutinen

TE-toimistot ovat vuosikymmenten ajan tukeneet yrityksiä rekrytoinneissa ja edistäneet samalla muun muassa tasa-arvoa työmarkkinoilla. Palvelut ovat kehittyneet teknologian myötä, mutta asiakaslähtöisyys pysyy keskiössä — myös tulevassa uudistuksessa.

Kuva: TE-toimiston yrityspalvelutiimi kiittää alueen yrityksiä tuloksellisesta yhteistyöstä.

 

Kun TE-toimiston yrityspalvelutiimin esihenkilö Marko Salmela muistelee uransa positiivisimpia onnistumisia, yksi tapaus nousee nopeasti esiin:

— Yksi mieleenpainuvimmista onnistumisista on 90-luvun lopulta, kun sain esittelyn kautta välitettyä naishenkilön teknisen alan yritykseen, jossa oli siihen saakka työskennellyt vain miehiä. Henkilö työskentelee yrityksessä edelleen ja on arvostettu ja osaava työyhteisön jäsen, kertoo Salmela.

—  Se oli rekrytointiprosessi, jonka koen osaltaan edistäneen ammatillista tasa-arvoa. Suurin ansio kuuluu tietysti yrittäjälle, jolla lopulta oli rohkeutta tehdä valinta.

90-luvusta on tultu monella tavalla eteenpäin ja vuosien varrella Salmela on ollut mukana sadoissa rekrytoinneissa. Työntekijöitä on välitetty kotitaloustyönantajan ulkohuussin maalausurakasta aina ydinvoimalan kansainvälisiin erikoisasiantuntijatehtäviin. Isoimmissa projekteissa on löytynyt henkilökunta kokonaiselle hypermarketille.

Teknologia ja palvelut tukevat työllistymistä

TE-toimiston palvelut ovat vuosikymmenten aikana monipuolistuneet. Teknologian kehitys on mahdollistanut esimerkiksi sen, että tänä päivänä TE-palvelujen Työmarkkinatori mätsää työntekijöitä ja työnantajia tekoälyä hyödyntäen.

—  Erityistä kiitosta olemme saaneet räätälöidyistä, yrityskohtaisista rekrytointikoulutuksista, joissa työnhakijat kouluttautuvat suoraan yrityksen työntekijöiksi, kertoo TE-toimiston palvelujohtaja Mari Tuomikoski.

— Toinen suosittu palvelu on TE-live, jossa yritykset pääsevät esittelemään avoimia työpaikkoja ja vastaamaan työnhakijoiden kysymyksiin reaaliajassa. Lähetyksiä voi seurata verkkosivulta ja YouTubesta, mikä tekee palvelusta helposti saavutettavan, Tuomikoski jatkaa.

TE-palvelut siirtyvät kuntiin vuonna 2025

Vuodenvaihde tuo historiallisen muutoksen, kun TE-palvelut palaavat yli 60 vuoden jälkeen takaisin kuntiin. TE-toimistojen toiminta lakkaa vuoden lopussa, mikä tuo muutoksia yhteystietoihin ja palvelupisteisiin.

Yritysasiakkaiden ei tarvitse uudistuksen vuoksi tehdä mitään, sillä asiakastiedot ovat jatkossa kuntien käytettävissä. Myös verkkopalvelut pysyvät samoina. Työpaikkojen ilmoittaminen onnistuu jatkossakin Työmarkkinatorilla, ja sähköinen asiointi pysyy tutussa Oma asiointi -palvelussa. 

Asiakas keskiössä – nyt ja tulevaisuudessa

TE-palveluiden asiakaskyselyiden mukaan 89 prosenttia työnantajista suosittelisi palvelua ystävälleen.

—  Palautteet ilahduttavat ja osoittavat, että suunta on ollut oikea. TE-palveluissa on hyviä palveluja yrityksille riippumatta siitä, onko tarve rekrytoida, vähentää henkilöstöä tai nostaa osaamistasoa, toteaa Tuomikoski.

Ja jotta yrityksille voidaan tuottaa osuvia palveluja, on tunnettava alueen yritykset ja heidän tarpeensa.

—  Olemme usein kollegojen kanssa jutelleet, että olemme etuoikeutettuja, kun olemme päässeet tutustumaan niin laajalla skaalalla erilaisiin yrityksiin. Yrityksen toiminnan tunteminen, tarpeiden kartoitus ja hyvät keskustelut toimialaan liittyen ovat erittäin tarpeellisia. Suuret kiitokset kaikille, jotka ovat meille ovensa aukaisseet ja kylään kutsuneet, kiittelee Salmela.

INFOBOKSI:

  • TE-palvelut siirtyvät kuntien tehtäväksi 1.1.2025.
  • TE-toimistojen toiminta lakkaa 31.12.2024. Jatkossa kunnat tuottavat palvelut ja myöntävät tuet, joita ovat mm. työnvälitys, muutosturva, starttiraha ja palkkatuki.
  • TE-toimiston työlupapalvelut siirtyvät Maahanmuuttovirastoon 1.1.2025. Jatkossa Maahanmuuttovirasto vastaa kaikista työntekijän oleskelulupa-asioista.
  • Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston yritysasiakkaiden puhelinpalvelu (0295 056 502) ja työlupapuhelinpalvelu (0295 040 019) toimivat vuoden loppuun asti.
  • Neuvontaa ja palveluja saa vuoden 2025 alusta lähtien omasta kunnasta. Löydä tarkempaa tietoa kuntasi verkkosivuilta ja osoitteesta tyomarkkinatori.fi.