Konduktööri

Haastattelut Julkaistu

"Suosittelen tätä ammattia erityisesti heille, joita kiinnostaa junat ja niihin liittyvä tekniikka sekä ihmisten parissa työskentely. Pidä mieli avoimena uusille asioille ja tuttavuuksille. Sellaista asennetta konduktöörin ammatissa tarvitaan."

Konduktööri Jaakko Rainio
  • Jaakko Rainio 
  • Konduktöörinä VR-Yhtymä Oyj:ssä.
  • Valmistunut työnantajan järjestämältä konduktöörikurssilta lähiliikennekonduktööriksi ja myöhemmin kaukoliikenteen konduktööriksi.
  • Työkokemusta alalta kymmenen vuotta. 

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi. 

Toimin konduktöörinä VR:n n kaukojunissa. Työtehtäviini kuuluvat matkustajaturvallisuudesta huolehtiminen, asiakaspalvelu ja lippujen tarkastaminen. Vastaan asiakkaiden mahdollisimman sujuvasta siirtymisestä paikasta toiseen, kuten vaihtoyhteyksien järjestämisestä. Ennen lähtöä tarkastan tietyiltä osin junan teknisen toiminnan sekä varmistan, että juna on siinä kunnossa, että sen kyytiin voidaan turvallisesti ottaa asiakkaita.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin? 

Olin yliopisto-opintojen ohella töissä Raha-automaattiyhdistyksellä. Vaihdoin pari kertaa pääainetta, jäin opintovapaalle ja jatkoin työtäni RAY:llä. Jossain vaiheessa rulettikehän tuijottaminen yöaikaan alkoi kyllästyttää. Hain VR Yhtymältä junamyyjän työpaikkaa, ja minut valittiin tehtävään. Ehdin toimia jonkin aikaa junamyyjänä, kunnes junamyyjien työt loppuivat kokonaan. Olin ehtinyt innostua raideliikenteen parissa työskentelystä, joten hain VR:n konduktöörikurssille lähiliikenteeseen.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi. 

Tyypillinen työpäivä alkaa aikaisin aamulla esimerkiksi kello neljältä. Työvuoro alkaa kaluston tarkistamisella ulkoa ja sisältä. Kun paikat ovat kunnossa, toivotetaan matkustajat tervetulleiksi. Päivän aikana tarkastetaan lippuja, etsitään kadonneita matkatavaroita, järjestellään asiakkaille jatkoyhteyksiä ja kohdataan elämää laidasta laitaan. Työviikkoihin mahtuu yllättäviä tilanteita ja kohtaamisia erilaisten ihmisten kanssa. Toisinaan joutuu hoitamaan myös järjestyshäiriöitä. 

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet? 

Työympäristöni on juna, ratapiha ja asema-alue. Lisäksi konduktöörikin voi joutua menemään vaunujen väliin tekemään tekniseen kunnossapitoon liittyviä toimia. Kannattaa huomioida, että tässä ammatissa joutuu seisomaan ja kävelemään paljon.

Konduktöörin työ on epäsäännöllinen kolmivuorotyö. Työpäivän pituus vaihtelee 6–15 tunnin välillä, mutta tyypillisin vuoro on 10–14 tuntia. Töitä on vaihtelevasti kaikkina seitsemänä päivänä viikossa. Pitkät työvuorot tarkoittavat myös pitkiä vapaita. Meillä Joensuussa ei ole juurikaan yötyötä, joten työpisteenä Joensuu on siinä mielessä minulle sopiva valinta.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan? 

Konduktöörillä on hyvä olla optimistinen ja avoin mieli. Sanoisin, että pitää olla utelias ja kiinnostunut kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Konduktöörit ovat lupsakka ammattiryhmä, jotka omalla persoonallaan selviävät monenlaisista tilanteista. 

Mikä on parasta ammatissasi? 

Vaihtelevuus, sillä yksikään työpäivä ei ole samanlainen. Tuntuu palkitsevalta, kun saan haastavassa liikennetilanteessa ihmiset turvallisesti perille heidän määränpäähänsä.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta? 

Joskus sattuu 4–5 päivän työputki ja pitkät työvuorot voivat kysyä normaalia enemmän kestävyyttä. En kuitenkaan koe, että mikään ärsyttäisi minua erityisen paljon tässä ammatissa.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee konduktöörin ammattia? 

Suosittelen tätä ammattia erityisesti heille, joita kiinnostaa junat ja niihin liittyvä tekniikka sekä ihmisten parissa työskentely. Pidä mieli avoimena uusille asioille ja tuttavuuksille. Sellaista asennetta konduktöörin ammatissa tarvitaan.  

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?  

Viimeisen kymmenen vuoden aikana digiloikka konduktöörin työssä on ollut valtava. Sama kehitys jatkuu varmasti myös tulevaisuudessa. Siitä huolimatta uskon, että ammattiryhmämme tulevaisuus on vakaa. 

Ammatit

Ammattialat

Jaa artikkeli