Työnhakijaksi ilmoittautumisen usein kysytyt kysymykset

Blogi

Työnhakijaksi tai ns. työttömäksi ilmoittautuminen voi herättää monenlaisia kysymyksiä, varsinkin jos asiointi TE-toimiston kanssa ei ole ennestään tuttua. Monet käytännöt ovat myös muuttuneet, jos aiemmasta asioinnista on pitkä aika. Nykyisin TE-toimiston asiakas voi hoitaa ison osan asioinnistaan itsenäisesti etänä Oma asiointi -palvelun kautta. Tässä blogissa on koottuna asiakkaiden yleisimpiä kysymyksiä työnhakijaksi ilmoittautumiseen liittyen.

Milloin kannattaa ilmoittautua työnhakijaksi?

Ilmoittautuminen kannattaa tehdä viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Ilmoittautua voi jo ennen työttömyyden alkua. Työttömyysturvaa voi saada vasta siitä päivästä alkaen, jolloin asiakkuus on alkanut, joten tästä syystä ilmoittautuminen kannattaa hoitaa mahdollisimman nopeasti.

 

Miten voin ilmoittautua työnhakijaksi?

Jos sinulla on käytössä verkkopankkitunnukset, ilmoittautuminen kannattaa tehdä Työmarkkinatori -sivuston Oma asiointi -palvelun kautta. Samassa palvelussa pystyt seuraamaan myös mm. työttömyysturvaa koskevan lausunnon tilannetta.

 

Mitä tehdä, jos työnhakijaksi ilmoittautuminen sähköisesti ei onnistu?

Jos Oma asiointi -palvelu ilmoittaa, ettei ilmoittautuminen onnistu sähköisesti, kannattaa mennä asioimaan lähimpään TE-toimistoon tai kunnan työllisyyspalveluiden toimipisteeseen. EU- ja ETA-alueen ulkopuolisten maiden kansalaiset eivät voi ilmoittautua Oma asioinnin kautta, vaan he ilmoittautuvat täyttämällä TEM716c lomakkeen ja todentamalla henkilöllisyytensä TE-toimistolla.

 

Haluan ilmoittautua työnhakijaksi, mutta Oma asiointi ilmoittaa, että työnhakuni on jo voimassa. Mitä teen?

Kannattaa tarkistaa oma status Oma asioinnista kohdasta ”Ilmoita työnhakusi muutoksesta tai päättymisestä”. Jos statuksesi on esim. työssäoleva työnhakija ja työsi on päättynyt, ilmoita statustasi muuttamalla, että olet jäänyt työttömäksi.

 

Asiakkuuteni on katkennut, miten voin ilmoittautua uudelleen?

Jos asiakkuus on katkennut esim. unohtuneen aikavarauksen takia, saat työnhaun uudelleen voimaan asioimalla henkilökohtaisesti TE-toimistolla tai kunnan/kaupungin työllisyyspalveluiden toimipisteessä.

 

Jos ilmoittautuminen ei onnistu, mistä voi saada apua?

Etänä voit saada apua TE-toimiston puhelinpalvelusta numerosta 0295 025 500. Myös paikan päällä TE-toimiston aulassa voit saada apua ilmoittautumiseen liittyvissä asioissa ja muissa TE-asiointiin liittyvissä asioissa. Jos olet ollut aiemmin kaupungin/kunnan työllisyyspalveluiden asiakkaana, työnhaku voidaan käynnistää uudelleen työllisyyspalveluiden toimipisteissä.

 

Miksi ilmoittautuessa täytyy täyttää niin paljon tietoja?

Työvoimaviranomaisten on tärkeää selvittää asiakkaan oikeus työttömyysetuuteen, jotta asiakas saa lausunnon työttömyysetuutensa maksajalle. Myös asiakkaalle suunnatut palvelut voidaan kohdentaa paremmin, mitä tarkempi kuva asiakkaan tilanteesta on.

 

Olen osa-aikatyössä. Kannattaako minun ilmoittautua TE-toimiston asiakkaaksi?

Osa-aikatyössä olevan kannattaa ilmoittautua TE-toimiston asiakkaaksi. TE-toimisto selvittää oikeutesi saada soviteltua työttömyysturvaa.

 

Mitä papereita minun tulee tuoda TE-toimistolle, kun ilmoittaudun työnhakijaksi?

Lähtökohtaisesti sinun ei tarvitse tuoda mitään dokumentteja, jos niitä ei ole erikseen pyydetty. Sen jälkeen, kun olet ilmoittautunut, TE-toimisto saattaa pyytää sinulta työttömyysturvaoikeuden selvittämistä varten kopiota esim. lomautustodistuksesta, työtodistuksesta tai tutkintotodistuksesta.

Jos et ilmoittaudu Oma asioinnin kautta, sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi, joten ota mukaan passisi tai henkilökorttisi sekä mahdollisesti oleskelulupa.

 

Kirjoittaja: Lasse Tanhunpää, Tiimikoordinaattori, Spring House Oy Pirkanmaa