Jag vill utveckla mitt eget företag

Är det dags för dig att rekrytera, söka finansiering, få kunskap eller rådfråga andra yrkesverksamma om nästa steg för ditt företag? På Jobbmarknaden hittar du information om tjänster relaterade till företagets utveckling.

Företagande är ett av de mest traditionella sätten att sysselsätta sig själv. Det finns mycket information och stöd för dem som är intresserade av företagande.

I den här sektionen hittar du information om att starta ett företag och om hur du kan sysselsätta dig själv som företagare antingen på heltid eller som bisyssla. Om du är intresserad av utkomstskydd för arbetslösa som företagare, bekanta dig med sektionen Utkomstskydd för arbetslösa.

Om du är företagare och blivande arbetsgivare, bekanta dig med de andra sektionerna riktade till målgruppen Arbetsgivare och företagare.

Information och tjänster som gäller till exempel företagsformer eller företagsutveckling har däremot samlats i webbtjänsten Suomi.fi.

Om du funderar på företagande som ett karriäralternativ, tänker bli företagare eller har startat ett företag kan du delta i företagarutbildning, karriärträning eller arbetskraftsutbildning.

Företagarutbildningarna ger dig information om företagarens vardag och hjälper dig att planera din affärsverksamhet.

Karriärträningen erbjuder en möjlighet att bekanta sig med företagandet som ett alternativ till lönearbete.

I utbildningen för grundande av företag kan du fördjupa dina kunskaper om till exempel marknadsföring och företagandets risker. Du kan också fördjupa dig i åtgärderna för att grunda ett företag samt utveckla din företagsidé och affärsplan. 

I den kortvariga företagarutbildningen som ordnas som arbetskraftsutbildning kan du utveckla din företagsidé och få stöd för att göra upp en affärsplan. Du kan avlägga olika företagarutbildningar och företagarkurser som frivilliga studier. Som arbetskraftsutbildning ordnas också utbildning vars syfte är att avlägga yrkesexamen för företagare eller en del av den. 

Du kan starta företagsverksamhet samtidigt som du deltar i företagarutbildningen.

Tjänster

Behöver du en ny arbetstagare till din personal? När du söker på en specialist som är lämplig för en ledig tjänst kan du använda dina egna nätverk, olika jobbsökningswebbplatser, sociala medier eller en offentlig arbetskraftstjänst.

När du söker en ny arbetstagare bör du först gå igenom dina egna, dina bekantas och dina arbetstagares nätverk. Du kan enkelt hitta rätt person på detta sätt. Den nödvändiga kunskapen finns dock inte alltid i nätverken, så du bör tillkännage den lediga tjänsten offentligt.

Numera finns det många olika arbetssöknings- och platsannonswebbplatser på nätet som gör att du enkelt kan hitta nya arbetstagare. Informera också om den lediga tjänsten på din egen webbplats. Har du redan skickat in din platsannons till Jobbmarknad?

Som arbetsgivare bör du också utnyttja de möjligheter som sociala medier erbjuder. Till exempel LinkedIn har ett brett spektrum av experter inom olika områden som söker nya jobb. Många arbetsgivare rapporterar sina lediga tjänster på Twitter med en #rekry-tagg. Dessutom kan Facebook och Instagram användas för att hitta lämpliga experter. Betald marknadsföring ger mer synlighet åt dina platsannonser på sociala medier. Jobbannonser publiceras fortfarande i tidningar.

Rekryteringsevenemang är ett bra sätt att hitta arbetstagare snabbt, enkelt och effektivt. När du vill anordna ett rekryteringsevenemang kan du använda AN-byråns eller dess samarbetspartners lokaler. Du får också kostnadsfri experthjälp med att planera evenemanget. Kontakta arbets- och näringsbyrån och kom överens om att ordna ett evenemang.

Om en arbetstagare trots försök inte hittas kan du ansöka om stöd från AN-byrån eller den kommunala arbetsförmedlingen.

Om du vill rekrytera en ung arbetstagare eller en talang från utlandet, se vårt relaterade innehåll.

Tjänster
Läs mer
Mer information

Ekonomiskt stöd till rekrytering och tjänster till att utbilda en ny arbetstagare

Sysselsättningssubventionerna som beviljas av AN-byrån och kommunförsöket, dvs. lönesubvention, sysselsättningsstöd avseende personer som fyltt 55 år och stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen, baseras på både arbetssökandens och arbetsgivares behov. En arbetssökande behöver hjälp med att sysselsättas, och som arbetsgivare behöver du hitta en kompetent person för uppgiften. En ny lämplig arbetstagare kan hittas hos en arbetssökande vars sökning efter arbete stöds. En partiellt arbetsför person, en som har varit arbetslös länge eller en ung person kan också ha användbar kompetens och rätt attityd till arbete och att lära sig nya saker. Det lönar sig att ta reda på om din kommun erbjuder sysselsättningspremier.

Du kan också känna nån som du skulle vilja anställa men som inte har krävda kunskaper.Du kan utbilda kunniga arbetstagare i din organisation genom till exempel läroavtal, RekryteringsUtbildning, arbetsmarknadsutbildning eller lönesubvention. I vissa situationer kan du testa en persons lämplighet för arbete med hjälp av en arbetsprövning. 

Läs mer
Tjänster
Mer information

Samordnaren för arbetsförmåga till stöd för arbetsgivaren

Samordnaren för arbetsförmåga har som uppgift att skapa rutiner och en verksamhetsmodell för att främja partiellt arbetsföra arbetssökandes och arbetstagares situation. Samordnaren samarbetar med arbetsgivare och andra regionala nätverk på ett målinriktat och utvecklingsinriktat sätt.

Samordnaren för arbetsförmåga hjälper dig att hitta lösningar på din organisations arbetskraftsbrist och erbjuder som ett alternativ att anställa partiellt arbetsföra arbetssökande. Samordnaren hjälper dig att förstå möjligheterna i att anställa partiellt arbetsföra arbetssökande och vilka uppgifter som är lämpliga för dem.

Samordnaren för arbetsförmåga hjälper dig också att hitta de rätta lösningarna för arbetsförmågan hos din redan befintliga partiellt arbetsföra personal.

Samordnaren för arbetsförmåga informerar dessutom arbetsgivarna om olika stödtjänster i samband med anställning av partiellt arbetsföra personer.

Mer information

Jobbkanalen förmedlar till arbetsgivare servicehelheter som produceras av partiellt arbetsföra arbetstagare

Jobbkanalen är ett statsägt bolag, som anställer partiellt arbetsföra personer som har det allra svårast att få sysselsättning. De som anställs av bolaget står i arbetsavtalsförhållande till bolaget, som sedan förmedlar deras arbetsinsats vidare till företag, civilsamhällesorganisationer, offentliga samfund eller privata personer som behöver arbetskraft.

Om du är arbetsgivare, kan Jobbkanalen sälja till dig servicehelheter som är producerade av partiellt arbetsföra arbetstagare. Du kan också hyra arbetskraft. Lönen och övriga anställningsvillkor bestäms enligt arbetslagstiftningen och det kollektivavtal som tillämpas. Jobbkanalen ansvarar för introduktion i arbete och handledning av arbetstagarna på arbetsplatserna.

Läs mer
Mer information

Sätten att arbeta förändras. Numera har du olika alternativ och möjligheter att få olika uppgifter gjorda i din organisation.

Du kan anställa en arbetstagare i din organisation, men istället för traditionell rekrytering kan du också köpa eller beställa prestationer från en annan företagare eller professionell. Du kan också skaffa hyrd arbetskraft för din tjänst.

Olika sätt att anställa kvalificerad arbetskraft kommer att ge dig flexibilitet inför förändringar på arbetsmarknaden. Det är viktigt att du förstår vilka dina behov är, vilken yrkeskompetens du behöver från arbetstagaren och hur ofta uppgiften upprepas. På så sätt kommer du att kunna hitta den bästa möjliga arbetstagaren för den lediga tjänsten, även på lång sikt.

Av allt utfört arbete betalas antingen lön eller ersättning för arbete. När du beställer ett jobb har du vanligtvis beställaransvar. Det innebär att du har en skyldighet att ta reda på om avtalsparten har fullgjort sina lagstiftade skyldigheter. Beställaransvaret gäller för tillfälliga arbetskontrakt för hyrd arbetskraft och underleverantörskontrakt, men gäller till exempel inte alla enskilda näringsidkare eller hushåll.

Det kan också vara möjligt att beställa affärsverksamhet som volontärarbete, men skatter och annan lagstiftning som rör volontärarbete måste då beaktas.

Som ett hushåll kan du till exempel anställa en personlig assistent, en städare eller en renoverare.

Om du är intresserad av olika sätt att arbeta från arbetssökandes synvinkel, läs mer om att sysselsätta dig själv.

Läs mer
Mer information

Erbjuder du en arbetsuppgift som kräver sällsynta eller speciella färdigheter?

När du letar efter specifik kompetens i din organisation kan det vara svårt att hitta lämplig arbetstagare. Ta dig tid att fundera över vilka färdigheter som krävs för att lyckas på jobbet och vid vilka färdigheter du kan vara flexibel om det behövs. Gör en platsannons noggrant för att säkerställa bästa möjliga rekrytering. Var beredd på att inte hitta en lämplig kompetent person på ett ögonblick. Istället för färdig specifik kompetens kan du betona sökandens färdigheter att lära sig och tillägna sig nya färdigheter i rekryteringen.

Följande tips kan vara till hjälp vid rekrytering av specifik kompetens.

  • Håll listan över krav lagom lång. En alltför lång lista kan driva bort bra sökande. I en stor grupp kandidater är det mest sannolikt att du hittar en skicklig och engagerad arbetstagare.
  • Se till att rekryteringsprocessen blir en smidig och trevlig upplevelse för kandidaterna. En förlängd process kan driva bort bra sökande. För närvarande lider vissa sektorer av brist på arbetskraft, vilket har lett till en generell ökning av rekryteringshastigheten.
  • Se även möjligheterna i de yngre arbetssökandena. Bland dem kan du hitta en arbetstagare som är villig att utveckla sina yrkeskunskaper.

Du kan söka efter en specialist inom ett visst område när du loggar in på Jobbmarknaden. Du kan skapa en platsannons eller bläddra bland de profiler som publiceras av arbetssökande med hjälp av olika sökkriterier.

Om du inte hittar en lämplig arbetstagare kan du till exempel utbilda en person för att passa din organisations behov, köpa en arbetsprestation av en företagare eller leta efter en lämplig person utomlands.

Letar du efter någon som kan ta över ditt företag eller en företagarpartner som senare kan fortsätta ditt företags verksamhet?

På arbets-och näringstjänsternas webbplats Lediga arbetsplatser kan du också hitta annonser där man söker företagare. Där kan du också söka en partner till ett andelslag eller till en franchising-kedja eller en företagare till ett företag som har en färdig affärsidé.

Du kan lämna in din egen annons avgiftsfritt på webbplatsen eller leta efter en lämplig partner bland de annonser som redan finns på webbplatsen.

Du kan lämna in en platsannons om företagare till den närmaste arbets- och näringsbyrån eller göra den i webbtjänsten på följande sätt:

  • Tryck på knappen "E-tjänster" och välj "Företag och arbetsgivare".
  • På framsidan hittar du under "Rekrytering" länk till tjänsten "Annonsera ledig arbetsplats".
  • Välj företagare som typ för avtalet
  • Skriv i beskrivningen hurdant företagande det handlar om.
  • Annonsen skickas till arbets- och näringstjänsternas datasystem. Om du vill så syns den i tjänsten Lediga platser" och i EU:s gemensamma platsbank EURES.
Tjänster

Personalens kompetens påverkar organisationens funktion och framgång. Utvecklingen av de anställdas kunskaper och färdigheter är till nytta för hela arbetsgemenskapen och för dig som arbetsgivare.

Du kan utveckla personalens kompetens på många olika sätt. Som arbetsgivare kan du erbjuda dina arbetstagare olika kurser, utbildningar och träningar. Du kan också stöda arbetstagarnas egna studier. Arbetsrotation är också en möjlighet att utveckla kompetensen hos din personal. Där övergår arbetstagaren för viss tid inom organisationen till andra uppgifter. Utöver inlärning av nya arbetsuppgifter utvidgas arbetstagarens kunskaper om organisationens verksamhet.

Med tanke på organisationens framgång är det viktigt att du uppmuntrar dina arbetstagare att lära sig nya saker. När du uppmuntrar dina arbetstagare att föra gemensamma diskussioner och dela med sig av sina erfarenheter förbättras känslan av samhörighet och de kan lära sig nytt av varandra. Som arbetsgivare kan du skapa en atmosfär där du uppmuntrar alla att lära sig nya saker.

Gemensam anskaffning av utbildning

Arbets- och näringstjänsterna hjälper dig att förbättra personalens kompetens. Med hjälp av gemensamt upphandlad utbildning kan du utbilda dina nuvarande eller nya arbetstagare i samarbete med arbets- och näringstjänsterna. Arbets- och näringstjänsterna erbjuder hjälp med att ordna utbildningen och du som arbetsgivare deltar i finansieringen av utbildningen och antagningen av studerande. Även personer som tänker bli företagare, företagare tillsammans med sina arbetstagare samt inhyrda arbetstagare som arbetar i företaget kan delta i utbildningarna.

Läs mer om gemensam upphandling på NTM-centralens webbplats.

Mer information

Arbetsplatsfinska och arbetsplatssvenska

Arbetsplatsfinska och arbetsplatssvenska är utbildningar vars mål är att främja organisationens personal med utländsk bakgrund att klara av sina dagliga arbetsuppgifter på antingen finska eller svenska. Utbildningarna skräddarsys enligt din organisations och deltagarnas behov och kan genomföras som Precisions-, Rekryterings- och Omställningsutbildning.

Tjänster
Mer information