Sofian tarina: Myyjä on hyvä ammatti

Uratarina

”Milloin palaat takaisin omalle alallesi?”, minulta kysyttiin, kun olin työskennellyt vuoden verran myyjänä globaalissa IT-alan organisaatiossa IBM:llä Dublinissa, Irlannissa. Tuossa hetkessä pysähdyin miettimään, millainen ammatillinen identiteetti minulla oikein on.

Olin 15-vuotiaasta alkaen työskennellyt myyjänä päivittäistavarakaupoissa, ja jatkoin myyjän töitä edelleen yliopisto-opintojeni ohella. Opiskelin yhteiskuntatieteitä, pääaineenani valtio-oppi. Opintojeni loppuvaiheessa aloitin myös sivutoimisen yrittäjyyden ja tein Tupperware-konsulentin ja tiiminjohtajan töitä. Ainoat oman alani työt ovat olleet hallituspestini Tampereen yliopiston ylioppilaskunnassa, ja asiantuntijatehtävät Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimistossa, jossa työskentelin kolmisen vuotta. Kun pohdin omaa ammatillista identiteettiäni, tajusin, että olin tehnyt myynnin parissa koko urani – paitsi opintoni. 

En ole varma, mistä innostukseni myyntityöhön on alun perin lähtenyt. Ehkä se oli isäni sivutoimi hautakivimyyjänä suntion töiden ohella tai asiakkaiden palveleminen kaupassa. Koen asiakaspalvelukokemuksen auttaneen minua paremmaksi työntekijäksi, ja töissä opitut taidot ihmisten kohtaamiseen ovat muokanneet identiteettiäni. Asiakkaiden kanssa työskennellessäni kohtaamiset saattoivat poiketa paljon toisistaan, mutta onnistumisen ilo oli usein läsnä. Kaupassa sain ehdottaa päivän ruokaa sitä miettivälle tai ohjata oikean tuotteen luokse. Haastavat asiakastilanteet opettivat sekä päättäväisyyttä että hermojen kurissa pitämistä, jotta sain asiakkaan lähtemään tilanteesta tyytyväisenä.

Nykyään työskentelen Sales Leadina Solitalla jatkuvien palveluiden liiketoiminnan myynnin ja kehittämisen parissa. Opiskeluaikanani Tampereen yliopistossa minulla oli muutamia kavereita, jotka työskentelivät Solitalla ohjelmistokehittäjinä. Muistan olleeni tuolloin harmissani, etten voisi koskaan työllistyä varsin mielenkiintoiselta vaikuttaneeseen yritykseen, jolla tuolloin oli vielä trendikkään pinkki logokin. Muutamia vuosia Irlannissa ja Suomessa IT-myynnissä työskenneltyäni oli aika uudelle, ja pääsinkin Solitalle suosituksen kautta haastatteluun. 

Solitalla olen saanut kasvaa myynnin parissa entisestään ja kehittyä uusiin tehtäviin talon sisällä. Kävikin niin, että yhteiskuntatieteiden maisterin tutkintoni ei ollut este Solitalle työllistymisessä – päinvastoin. Solitalla työskentelee paljon ihmisiä erilaisilta aloilta, ei suinkaan pelkkiä koodareita tai teknisiä asiantuntijoita. 

Nykyään voin ylpeänä sanoa identifioituvani myyjäksi, vaikka myyntialan maine ei edelleenkään ole kovin hyvä. Olen kuitenkin urani aikana nähnyt myynnin muutoksen. Sen, kuinka vanha myyntikulttuuri on murroksessa, ja myyntiin liitetyt temput ja muut asiakkaan viilaamiset ovat jäämässä historiaan. Sosiaalinen media on tehnyt alalle hyvää. Huonot kokemukset jaetaan helpommin, ja alalta karsiutuvat hiljalleen pois tavat ja tekniikat, jotka eivät vie myyntialaa eteenpäin. Lisäksi päätöksentekijöiden taustat monipuolistuvat, eikä päätöksiä tehdä enää vain saunan lauteilla kostean illan päätteeksi. Tämä monipuolistuminen luo mahdollisuuksia uudenlaisille persoonille ja tavoille tehdä myyntityötä, minkä ansiosta myyntialan maine paranee. Nykyaikainen myynti on liiketoimintaongelmien ratkaisua asiakkaiden kanssa, ja se on antoisaa niin ostajalle kuin myyjällekin. 

Minulle työn merkityksellisyys tulee siitä, että uskon siihen, mitä teen. Siksi omat oppini ja neuvoni myynnin parissa työskentelyyn ovat seuraavat.

  • Näytä innostuneisuus. Olen saanut vuosien varrella erilaisissa konteksteissa palautetta siitä, että positiivinen suhtautumiseni myytävään tavaraan tai palveluun on tehnyt kohtaamisestamme tuloksekkaan. 
  • Ole valmis auttamaan. Mikään pyyntö tai tehtävä ei ole jonkun muun homma, vaan huolehdin itse vähintäänkin siitä, että se tulee tehdyksi. Tällöin pysyn sitä pyytäneelle asiakkaalle luottamuksen arvoisena, kun olen saattanut asian maaliin. 
  • Vastoinkäymiset ovat osa myyntityötä. Kun julkisen hankinnan kilpailutus on mennyt pieleen väärin laskettujen kokemusvuosien perusteella, tai kun tuntuu, ettei tehty työ tuota tulosta, seuraava onnistuminen pyyhkii kaikki edelliset hetket mennessään.
  • Olen jo toistakymmentä vuotta kantanut mukanani sitaattia Juha Vuoriselta. “Kaikki ihmiset ovat lupauksissaan samanlaisia. Ero on työmoraalissa.” Vaikka työtehtävät, työnantajat ja asiakkaat vaihtuvat, pidän tämän edelleen mielessä.

Sofia Lauri