Työvoimapalvelut lähemmäksi asiakkaita – lähipalvelut saa pian jokaisesta Pohjois-Karjalan kunnasta

Uutinen

Työvoimapalvelut siirtyvät valtiolta kuntien järjestämisvastuulle 1.1.2025. Syyskuun 23. päivä siirtymään on jäljellä enää 100 päivää!

Kuvituskuva ihmisistä Pielisjoen varrella.

Maakunnassa muutos tarkoittaa, että Pohjois-Karjalan TE-toimisto ja Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilu lopettavat toimintansa 31.12.2024. Jatkossa palvelut järjestää Pohjois-Karjalan kuntien muodostama Pohjois-Karjalan työllisyysalue, jonka vastuukunta on Joensuun kaupunki. Työllisyysalueen lakisääteisiä palveluja täydentävät kuntien omat työllisyys- ja yrityspalvelut.

Työvoimapalvelujen siirto kuntiin tuo palvelut lähemmäksi henkilö- ja yritysasiakkaita. Työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että jatkossa työllisyysasioiden lähipalveluja saa omasta kotikunnasta. Tietoa, neuvontaa ja ohjausta saa kuntien Luotsi-palvelupisteiltä.

Lähipalveluiden lisäksi asiakkaita palvellaan monikanavaisesti hyödyntäen digikanavia sekä puhelinpalveluita. Kuntien Luotsi-palvelupisteiden ajankohtaiset yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät jatkossa kuntien verkkosivuilta ja työmarkkinatori.fi Pohjois-Karjalan aluesivulta.

Kuntien palvelupisteissä henkilöasiakkaat saavat neuvontaa ja ohjausta työnhakuun sekä osaamisen kehittämiseen. Yritysasiakkaille on neuvonnan lisäksi apua tarjolla esimerkiksi työntekijöiden rekrytointiin ja yrityksen kehittämistoimiin. Muutoksen myötä on entistä paremmat mahdollisuudet hyödyntää kuntien paikallisosaamista kuten omia yritysverkostoja työllisyyden hoidossa, toteaa Pohjois-Karjalan työllisyysaluejohtaja Riikka Vartiainen.

Muutos ei aiheuta asiakkaille toimenpiteitä

Palveluntarjoajan muutos ei vaadi nykyisilta TE-palvelujen asiakkailta toimenpiteitä. Asiakkuus siirtyy automaattisesti eikä vaikuta esimerkiksi työttömyysetuuksiin. TE-palveluiden nykyinen henkilöstö siirtyy työskentelemään vuoden vaihteen jälkeen Pohjois-Karjalan työllisyysalueelle. Tämän takia henkilöstömuutokset ovat mahdollisia ja asiakkaan vastuuvirkailija ja asiointipiste voivat muuttua. Lisäksi palveluissa voi esiintyä ruuhkaa vuoden vaihteessa. Tarvittaessa asiakkaisiin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti.

Muutoksista tiedotetaan kuntien verkkosivuilla ja Työmarkkinatori-palvelussa. Työmarkkinatori säilyy sähköisenä palveluympäristönä, josta sekä työnhakijat, että työnantajat löytävät muun muassa ajankohtaista tietoa työllisyysasioista.

Aiheesta muualla