Elä hetkessä ja anna palaa! – kompastelut ja oivallukset opettivat tubettaja Jaakko Parkkalille, miten voi luoda menestyksekkään uran

Uutinen

Jaakko Parkkali on yksi Suomen tunnetuimmista YouTube-tähdistä. Ura tubettajana alkoi hänen parhaan kaverinsa ideasta, ja se on kuljettanut Parkkalin erehdysten ja oivallusten kautta menestykseen. Nykyään Parkkali johtaa omaa yritystään.

Koulunkäynti ja lahtelainen Jaakko Parkkali eivät oikein koskaan sopineet yhteen. Peruskoulun päättötodistuksen 6.0:n keskiarvo olisi riittänyt metallialan opintoihin ammattikoulussa, mutta ala ei häntä kiinnostanut. Ovet kauppaopistoon eivät avautuneet, mutta lopulta hän pääsi ammattiopiston joustoluokalle opiskelemaan merkonomiksi.

Vuonna 2016 eli viimeisenä opiskeluvuotenaan 18-vuotias Parkkali istui parhaan kaverinsa luona ja mietti tulevaisuuttaan.

– Kaverini kysyi: "Tiedätkö, mikä on YouTube?" Totta kai tiesin. Muutaman vuoden ajan YouTubeen videoita tehnyt kaverini sai idean. "Jaakko, sinulla lentää hyvin läppä, et ikinä ole ollut hyvä koulussa, eikä sinua ole koskaan sen ihmeemmin mikään napannut. Tehdään sinulle ensimmäinen video." Teimme huonolla kameralla videon, joka kesti kaksi minuuttia. Siitä kaikki alkoi, alkuvuodesta Helsinkiin muuttanut Jaakko Parkkali muistelee.

Parkkalin vanhemmat olivat tyytyväisiä, kun heidän pojallaan oli viimein tekemistä, josta hän oli innostunut, ja antoivat siksi hänen urakokeilulleen hyväksyntänsä. Ensimmäisen vuoden jälkeen Parkkalille oli kertynyt 100 000 seuraajaa YouTubeen. Silloin myös ensimmäiset videoista ansaitut tulot kilahtivat hänen pankkitililleen ja mies perusti oman yrityksen.   

Perustyö on tärkeintä

YouTube-videoiden suosio kasvoi räjähdysmäisesti, mutta pian Jaakko Parkkali huomasi, että hän keskittyi ainoastaan seuraajamääriin ja siihen, oliko hänellä tarpeeksi hienot vaatteet.

– Minulla oli varmaan 50 paria kenkiä ja valtavasti huppareita, ja fyrkatkin meinasivat loppua jossakin vaiheessa. Keskityin ulkoisiin asioihin, ja videoiden sisältö jäi vähemmälle huomiolle. Meinasin kompastua tähän asiaan pahasti ja ajattelin, että nytkö kaikki yhtäkkiä loppuu. Onneksi kuitenkin oivalsin, että kaikkein tärkeintä on perustekeminen eli laadukkaiden videoiden kuvaaminen ja editointi, hän kertoo.

Parkkali alkoi kehittää toimintaansa tekemällä parempaa sisältöä ja miettimällä, millaisia työkaluja voisi ottaa avukseen. Hän ymmärsi, ettei hänen tarvitse osata kaikkea itse ja hän voi pyytää myös apua. Parkkali hankki itselleen toimiston ja palkkasi leikkaajan. Samalla hän ymmärsi henkilöbrändin merkityksen.   

– Tajusin, että minun täytyy olla tunnettu, mutta en halunnut, että minua tunnetaan pelkästään tubettajana. Olin aina fanittanut suuria televisioesiintyjiä ja halunnut itsekin televisioon. Aloin kysellä tuotantoyhtiöistä, olisiko heillä tv-ohjelmia, joihin voisin osallistua. Olin valmis menemään mukaan melkein mihin tahansa. Halusin esiintyä ja päästä isompien spottivalojen eteen.

Myöhemmin olemme nähneet tubettajatähteä useissa eri tv-ohjelmissa, joista viimeisin on viidakkokilpailu Olen julkkis… Päästäkää minut pois.

Verkostoidu, tee omannäköisiäsi asioita ja muista maltti

Jo silloin, kun Jaakko Parkkali teki ensimmäisiä YouTube-videoitaan omassa huoneessaan vanhempiensa luona, hän ymmärsi verkostoitumisen tärkeyden.  

– Etsin kaikkein nimekkäimpien tubettajien puhelinnumerot ja soitin heille. "Jaakko Parkkali tässä moi! Olen alkanut tehdä YouTubeen videoita. Sanooko nimeni sinulle mitään?" Minulla oli aina joku yhteistyöidea, joka saattoi olla vähän hölmökin. Näin pääsin tekemään muiden tubettajien kanssa yhteistyötä. Yhteistyökumppanit ja sponsorit ovat erittäin tärkeitä, pitkäaikaisia kumppanuuksia luonut tubettaja muistuttaa.

Vähitellen Parkkali on rakentanut urastaan kokonaisuuden, jossa YouTube-videot ovat kaiken ydin. Televisioesiintymiset, mainoskasvona toimiminen ja puhujakeikat tukevat perustyötä.  

– Teen videoita, jotka kiinnostavat tai naurattavat itseäni, koska silloin materiaali on aidointa. Olen esimerkiksi vienyt syömään Bic Macia 70-vuotiaan naapurini, joka on pelkkää poronlihaa syövä metsien mies. Siitä videosta tuli hitti. Pystyt siis menemään eteenpäin ja menestymään, kun diggaat siitä, mitä teet, myös jääkiekosta ahkerasti tubettava Parkkali muistuttaa.

Kun omasta työstään on innostunut, saattaa käydä toisaalta myös niin, että tekeminen menee liiallisuuksiin. Jaakko Parkkali on ajautunut työuupumukseen kaksi kertaa.

– Se on hieman monimutkainen asia, kun ihmisiä patistetaan tekemään ahkerasti töitä. Itse olen kokenut sen kantapään kautta. Olen oppinut, että sillä ei ole väliä, miten paljon tekee, vaan miten tekee. Joskus työt voivat jäädä kesken ja niitä voi jatkaa seuraavana päivänä. Kannattaa siis tehdä maltilla ja rauhassa, niin hyvä tulee. Lisäksi on tärkeää järjestää vastapainoa työlle.

Yrittäjän arkea

Normaalina työpäivänä Jaakko Parkkali herää kahdeksalta, avaa tietokoneen ja alkaa esimerkiksi editoida videoita. Tämän jälkeen hän vastaa sähköposteihin ja suunnittelee tulevia postauksia yhteistyökumppaneidensa kanssa. Loppupäivän hän tekee luovaa työtä eli videoiden suunnittelua ja kuvaamista.

– Olen itseni pomo. Olin joskus rautakaupassa töissä ja oli ihanaa, kun ei itse tarvinnut miettiä, mitä tekee, vaan työnantaja sanoi: "Pura tuo lava." Nyt olen vastuussa lähes kaikesta itse, mutta teen kyllä päivittäin töitä kolmen–viiden muunkin ihmisen kanssa. Leikkaajan lisäksi minulla on keikkamyyjä ja tuottaja, jonka kanssa suunnittelemme videosisältöjä, Parkkali luettelee.

Somevaikuttajan palkka koostuu esiintymisistä ja yhteistyökumppanuuksista.

– Yhteistyökumppaninani toimivalla brändillä saattaa olla esimerkiksi uusi puhelinmalli, jota se haluaa esitellä. Neuvottelen brändin kanssa diilin, joka miellyttää molempia osapuolia. Sovimme siitä, monessako postauksessa puhelin tulee näkymään ja mikä on viesti, jota haluamme välittää. Brändi maksaa somevaikuttajalle, joten myös sillä on oikeus vaikuttaa videon sisältöön. Laskutan palkkiot yritykseni kautta.

Jaakko Parkkalilta kysytään usein, miten voi tulla menestyväksi somevaikuttajaksi.

– Jos fiilistelet jotain juttua, kuvaa siitä video. Ei oikeastaan ole mitään väliä, mikä se on. Jos vaikka pidät autossa roikkuvista Wunderbaumeista ja niiden arvostelemisesta, niin anna palaa. Jos teillä on lähipiirisi kanssa jotkut läpät, jotka teitä naurattavat, niin kertokaa niitä somessa. Oikeastaan vain työnteolla pääset eteenpäin. Jos julkaiset esimerkiksi Instagramissa säännöllisesti postauksia, niin kyllä niitä jotkut jo vuoden päästä ovat varmasti nähneet. Eikä kannata miettiä liikaa, vaan tehdä vain. Eletään hetkessä ja annetaan palaa, 240 000 seuraajaa saavuttanut tubettaja neuvoo.

Jaakko Parkkali kertoi urastaan RekryExpo-messuilla Turun Messukeskuksessa 15. marraskuuta.

Lue lisää

Sosiaalisen median vaikuttaja