Palkkaturva-asiat siirtyvät KEHA-keskukselle 1.1.2025 alkaen
Palkkaturva-asiat siirretään valtakunnallisena tehtävänä KEHA-keskukselle 1.1.2025. Muutoksen myötä KEHA-keskus jatkaa palkkaturvahakemusten ja palkkaturvan takaisinperintäasioiden käsittelyä. Aiemmin näitä tehtäviä on hoidettu Uudenmaan ELY-keskuksessa.
Palkkaturvan tarkoitus on turvata työntekijöiden palkat ja muut työsuhdesaatavat silloin, kun työnantaja ei niitä maksukyvyttömyyden takia pysty maksamaan. Työntekijä voi hakea palkkaturvaa itse tai valtuuttaa ammattiliiton hakemaan palkkaturvaa puolestaan.
Asiointi palkkaturva-asioissa 1.1.2025 alkaen
Asiointi palkkaturva-asioissa ei edellytä palkkaturvaa hakeneelta mitään toimenpiteitä viraston vaihtumisen vuoksi. Palkkaturvan yhteystiedot pysyvät ennallaan, ja hakemuksen voi toimittaa sähköisesti KEHA-keskukseen, kunnan työvoimaviranomaiselle tai ulkomailla Suomen edustustoon.
Palkkaturvahakemuksen käsittelyaika saattaa alkuvuodesta 2025 olla hitaampi muutoksesta johtuen, eikä asiakaspalvelu välttämättä voi antaa luotettavaa arviota käsittelyajasta. Tilannetta pyritään korjaamaan ja tiedottamaan keskimääräisestä käsittelyajasta mahdollisimman pian.
KEHA-keskuksen verkkosivut sisältävät päivitetyt tiedot palkkaturva-asioista, ja sinne on linkitys nykyisiltä ELY-keskuksen palkkaturvan sivuilta. Palkkaturva-asiat löytyvät päivitetyssä muodossa suomeksi ja ruotsiksi.