Vantaan Työllisyyden ja kansainvälisten asiakkaiden palvelut ovat käynnistyneet vilkkaasti

Uutinen

Vantaan kaupunki on vastannut vuoden 2025 tammikuusta alkaen vantaalaisten julkisten työvoimapalvelujen järjestämisestä. Palvelut Vantaan työnhakijoille ja alueen työnantajille ovat käynnistyneet vilkkaasti ja Tikkurilassa on ollut neuvonnassa ajoittain ruuhkaa. Myös puhelinpalvelut ja sähköposti ovat olleet ajoittain kovalla käytöllä.

Monikielinen palvelu saa kiitosta

Neuvontapalveluiden kova kysyntä pääsi yllättämään Työllisyyden ja kansainvälisten asiakkaiden palveluissa. Asiakkaat ovat olleet yhteydessä erityisesti työnhaun vireyttämiseen ja oman tilanteensa tarkistamiseen liittyvissä asioissa.

– Ruuhkien vuoksi pyrimme ohjaamaan asiakkaitamme omatoimiseen asiointiin Työmarkkinatorin Asiointi-palveluun, jossa omaan työllisyysasiantuntijaan saa nopeasti yhteyden ja omia työllisyysasioitaan voi hoitaa monipuolisesti. Kehitämme jatkuvasti palveluitamme ja etsimme keinoja vähentää ruuhkia, vakuuttaa vastaava palveluasiantuntija Sara Liski.

Vantaan Työllisyyden ja kansainvälisten palvelujen asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä monikielisen neuvonnan palveluun. Vantaan kielitaitoisen henkilöstön ansiosta asiakkaat ovat pystyneet asioimaan sujuvasti omalla äidinkielellään. Monikielinen neuvonta toimii työllisyyspalvelujen kanssa samoissa tiloissa Tikkurilan Vernissakadulla.

– Monikielisessä neuvonnassa kotoutumisen asiantuntijat neuvovat ja ohjaavat eteenpäin esimerkiksi lomakkeiden täyttämisessä ja digiasioinnissa, viranomaispäätösten ja prosessien ymmärtämisessä sekä työhön ja koulutukseen liittyvissä asioissa, kertoo palveluesihenkilö Aadan Ibrahim.

Tyytymättömyyttä on aiheuttanut sen sijaan se, ettei uusia palkkatukipäätöksiä voida tällä hetkellä tehdä. Vantaalla, kuten monissa muissakin kunnissa, palkkatuen määrärahat on pääosin sidottu aiempina vuosina tehtyjen päätösten maksatuksiin.

– Selvitämme parhaillaan määrärahojen tilannetta. Aiemmin myönnettyjen tukien maksatus jatkuu kuitenkin normaalisti, täsmentää palveluesihenkilö Mari Leinonen.

Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin

Vantaan kaupunki toimii ketterästi. Kaupungin palveluita on mahdollista kehittää havaittujen tarpeiden pohjalta. Tavoitteena on, että kaupungin palvelut vastaisivat entistä paremmin vantaalaisten asiakkaiden tarpeisiin.

Työllisyyspalvelut vakiinnuttavat pikkuhiljaa rooliaan kaupungin palveluiden joukossa. Yhteistyön tiivistäminen muiden kaupungin palveluiden kanssa luo uusia mahdollisuuksia työllisyyden edistämiseen. Kokonaisuutta ajatellen myös yritysten ja työnantajien rooli on myös keskeinen, jotta työllisyystilanne paranee Vantaalla.

– Toivomme, että työnantajat ovat meihin yhteydessä rohkeasti. Aiomme myös itse olla jatkossa aktiivisesti yhteydessä alueen työnantajiin, lupaa asiakkuuspäällikkö Sanna-Mari Levijoki.