Yritys-Suomi-puhelinpalvelu toimii yrittäjien tukena myös jatkossa

Uutinen

15 vuotta täyttävä valtakunnallinen neuvontapalvelu yrityksen perustamista suunnitteleville, yrittäjille ja työnantajille palvelee puhelimessa ja verkossa. Asiakaspalaute on vuosien aikana ollut erinomaista, ja asiakkaat arvostavat palvelun nopeutta, asiantuntevuutta ja ystävällisyyttä. Yritys-Suomi-puhelinpalvelu jatkaa vuonna 2025 osana KEHA-keskuksen valtakunnallisia yritysten neuvontapalveluita.

Yli 30 000 vuosittaista yhteydenottoa 

– Yritys-Suomi-puhelinpalveluun tulee vuosittain noin 30 000 yhteydenottoa. Yhteydenottojen määrä vaihtelee. Suurimmat kysyntäpiikit palveluun tulivat koronapandemian ja Suomi.fi:n valtuuspalvelun käyttöönoton myötä, jolloin palveluun tuli reilut 70 000 kontaktia vuodessa. Asiakkaat arvostavat palvelua ja antoivat vuoden 2024 palautekyselyssä arvosanan 4,8 asteikolla 1–5. Sanallisissa palautteissa asiakkaat mainitsivat palvelun vahvuuksiksi neuvonnan laajuuden, asiantuntemuksen, nopeuden ja ystävällisyyden, kertoo palvelupäällikkö Marjo Öhmann. 

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu täyttää 15 vuotta

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu sai alkunsa vuonna 2009, jolloin haluttiin perustaa organisaatio- ja hallintorajat ylittävä valtakunnallinen puhelinpalvelu yrittäjille ja yrittäjäksi aikoville. Puhelinpalvelu perustettiin tukemaan julkisten yrityspalveluiden muodostamaa Yritys-Suomi-kokonaisuutta. Puhelinpalvelun käynnistämistä vauhditti myös EU:n palveludirektiivi, joka edellyttää jäsenmaita tarjoamaan yrityksille suunnattua neuvontapalvelua osana keskitettyä asiointipistettä. 

Vuonna 2012 Yritys-Suomi-puhelinpalvelu vakiinnutettiin osaksi valtakunnallisen TE-asiakaspalvelukeskuksen toimintaa. Palvelu neuvoo edelleen laajasti yrityksen perustajia, yrittäjiä ja työnantajia puhelimitse ja verkossa.  

– Yritys-Suomi-puhelinpalvelun tehtävä julkisten yrityspalveluiden ja -velvoitteiden neuvontapalveluna edellyttää tiivistä yhteistyötä keskeisten toimijoiden kanssa. Yritys-Suomi-verkostossa mukana ja palvelua kehittämässä ovat muun muassa työ- ja elinkeinoministeriö, Business Finland, Digi- ja väestötietovirasto, ELY-keskukset, TE-palvelut, Finnvera, Patentti- ja rekisterihallitus, Tulli ja Verohallinto. Olemme tehneet vaikuttavaa yhteistyötä muun muassa asiakasneuvonnan, palveluiden laadun, esihenkilötyön ja järjestelmien yhteisessä kehittämisessä, jatkaa palvelupäällikkö Marjo Öhmann. 

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu ja TE24-uudistus

TE-palveluiden uudistamisen myötä TE-toimistojen työnantaja- ja yrityspalvelut siirtyvät kunnille. Valtakunnallinen Yritys-Suomi-puhelinpalvelu jatkaa toimintaansa 1.1.2025 alkaen KEHA-keskuksen alla. 

Jatkossakin Yritys-Suomi-puhelinpalvelu vastaa muun muassa yrityksen perustamiseen ja julkisiin yrityspalveluihin ja -velvoitteisiin liittyviin kysymyksiin sekä auttaa Suomi.fi:n sähköisten palveluiden käytössä. Lisäksi Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo yrittäjiä ja työnantajia Työmarkkinatorin käytössä ja työvoimapalveluihin liittyvässä sähköisessä asioinnissa.  

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu auttaa arkisin kello 9–16.15 puhelimitse, palvelupyynnöllä ja Työmarkkinatorin chatissa. Numero on 0295 020 500.

Aiheesta muualla

Ota yhteyttä

Marjo Öhmann
Palvelupäällikkö
0295 024 253
marjo.ohmann@ely-keskus.fi
TE-asiakaspalvelukeskus