Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Jakeluauton kuljettaja

Haastattelut Julkaistu

"Rakastan rutiineja. Tiedän aina seuraavan päivän ajot, ja työajat ovat aina samat. Tykkään myös siitä, että saan tehdä työtäni hyvin itsenäisesti, ja viihdynkin autossa yksin."

Jakeluauton kuljettaja Tiia Nousiainen
  • Tiia Nousiainen
  • Jakeluauton kuljettajana Liuttu Logistiikka Oy:ssä.
  • Valmistunut jakeluauton kuljettajaksi Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksesta.
  • Työkokemusta alalta yhdeksän vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Olen jakeluauton kuljettaja, eli vien erilaisia lähetyksiä asiakkaille. Voin esimerkiksi toimittaa kukkia tai television kotiovelle, viedä ruokalähetyksiä koululle tai kuljettaa hääkakun juhlapaikalle. Nykyään kotiin voi tilata oikeastaan mitä vain.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Isoisäni oli rekkakuski ja ajattelin, että myös minusta tulee jonkinlainen kuljettaja. Harkitsin aluksi bussikuskin ammattia, mutta päädyin kuitenkin jakeluauton kuljettajaksi, sillä ihmisten kuljettaminen vaatii paljon enemmän kuin tavaroiden kuljetus. Tähän ammattiin ei välttämättä tarvitse tutkintoa, mutta minä kävin yhdeksän kuukautta kestäneen koulutuksen Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksessa. Siihen kuului kahden kuukauden harjoittelu, jossa kuljin kokeneen kuskin mukana.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Ensin menen aamulla hakemaan yrityksen auton. Sen jälkeen noudan yleensä kerralla kaikki päivän lähetykset. Ajojärjestelijät suunnittelevat pakettien määrän sekä reitin, ja minun tehtäväni on käydä ajallaan kaikissa paikoissa.

Yleensä paketit ovat maksimissaan noin 20 kilon painoisia. Joskus kohdepaikka voi vaikuttaa haastavalta esimerkiksi tien kunnon tai kapeuden vuoksi. Silloin saatan soittaa asiakkaalle ja kysyä, pystyykö perille asti ajamaan. Joskus jätän auton tien päähän ja kävelen lähetyksen kanssa loppumatkan. Päivän päätteeksi palautan yrityksen auton keskukseemme.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Auto on oikeastaan toimistoni, ja siellä tulee hyvin usein myös syötyä. Olen ajellut aika paljon samoilla seuduilla yhdeksän vuoden ajan, joten tiedän jo hyvin, missä kaikkialla voi pitää taukoja. Sää vaikuttaa paljon työhöni. Helle ei haittaa, sillä autossa on hyvä ilmastointi, mutta talvella liukkaus aiheuttaa haasteita.

Työskentelen arkisin kello 8–16, sillä lapseni vuoksi haluan tehdä töitä päiväaikaan.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Koulutusta ei välttämättä tarvita, mutta B-ajokortti täytyy olla. Työssä vaaditaan päättelykykyä, logistiikan ymmärtämistä sekä tietenkin kiinnostusta asiakaspalveluun. Työ on hyvin itsenäistä, sillä asiakkaita nähdään yleensä vain pari minuuttia kerrallaan.

Mikä on parasta ammatissasi?

Rakastan rutiineja. Tiedän aina seuraavan päivän ajot, ja työajat ovat aina samat. Tykkään myös siitä, että saan tehdä työtäni hyvin itsenäisesti, ja viihdynkin autossa yksin. On myös ihanaa nähdä, kuinka asiakkaat ilahtuvat esimerkiksi kukkalähetyksen viemisestä ovelle.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Kun aloitin tässä työssä, minun piti käyttää enemmän navigaattoria. Aluksi kestikin hieman pidempään löytää perille, mutta ajan paljon samassa kaupungissa, joten olen alkanut oppia reittejä.

Sääolot ovat välillä haastavia, mutta silloin täytyy vain ajaa hiljaa. Joskus ruokalähetyksissä saattaa jokin läikkyä yli tai kastike on valunut. Me kuljettajat emme pakkaa lähetyksiä, mutta saamme kuitenkin palautteen asiasta.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee jakeluauton kuljettajan ammattia?

Suosittelen tätä ammattia, varsinkin jos tykkää työskennellä yksin. Ala on hyvin miesvaltainen, mutta naiset pärjäävät tässä työssä oikein hyvin. Olen saanut monesti asiakkailta apua lähetysten kantamiseen, jos ne ovat olleet suuria.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Uskon, että töitä riittää. Tavaroiden pitää liikkua, ja ihmiset tilaavat yhä enemmän verkosta. Kotiin voi tilata kaikkea ruoasta lääkkeisiin, joten näen, että tältä alalta eivät työt lopu.

Tulevaisuudessa autokanta saattaa muuttua. Meillä on jonkin verran sähköautoja jo liikenteessä, mutta itse en ole vielä sellaisella ajanut.

Kuva: Katja Lehtinen

Lisää haastatteluita

Jaa artikkeli