Julkinen oikeusavustaja

Haastattelut Julkaistu

"Parasta on ihmisten auttaminen. Tuntuu mukavalta, kun asiakkaalta saa hyvää palautetta. Pidän myös työn monipuolisuudesta. Tässä ammatissa juridiikan osaaminen kehittyy laaja-alaisesti, koska juttuja on laidasta laitaan. Moni niistä on sellaisia, ettei opiskeluaikana osannut kuvitellakaan, että tällaisia ongelmia voi tulla vastaan."

Julkinen oikeusavustaja Sampsa Luttinen
  • Sampsa Luttinen 
  • Julkisena oikeusavustajana Keski-Suomen oikeusaputoimistossa. 
  • Valmistunut Lapin yliopistosta oikeustieteen maisteriksi sekä saavuttanut asianajajan ja varatuomarin pätevyyden. 
  • Työkokemusta oikeusalalta neljä vuotta. 

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.  

Työskentelen julkisen oikeusavustajan tehtävässä, mikä tarkoittaa käytännössä asianajajan töitä valtion palveluksessa. Valtion oikeusaputoimistossa autan ihmisiä heidän moninaisissa juridisissa ongelmissaan oikeusapulain mahdollistamissa rajoissa. Suurin osa jutuista liittyy rikosasioihin ja perintö- ja perheoikeudellisiin kysymyksiin, mutta hoidettavia juttuja on kokonaisuudessaan hyvin monentyyppisiä. 

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin? 

Työskentelin aiemmin liikejuridiikan tehtävissä, mutta tuomioistuinharjoittelun eli auskultoinnin myötä kiinnostuin rikos-, perhe- ja perintöoikeudellisista asioista. Auskultoinnin loppuvaiheessa laitoin avoimen hakemuksen Keski-Suomen oikeusaputoimistoon, ja sillä tiellä olen edelleen. 

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi. 

Työpäivät ja -viikot vaihtelevat todella paljon riippuen siitä, onko tiedossa istuntopäivä, uusien asiakasjuttujen vastaanottoa tai ihan vain olemassa olevien juttujen työstämistä.  

Esimerkiksi tänään aamu lähti käyntiin sähköpostin läpikäynnillä ja Edilexin eli lakitietopalvelun selailulla. Tarkastan sieltä, mitä uutisia ja viimeisintä oikeuskäytäntöä on tullut. Sen jälkeen oli aamukahvit työkavereiden kanssa, minkä jälkeen menen tekemään vuoron oikeusavun chat-palvelussa. Lounaan jälkeen vastaanotan kaksi uutta asiakastapausta, joista ensimmäinen liittyy perunkirjoitustyöhön ja toinen asianomistajan avustamiseen rikosprosessissa. 

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet? 

Yleensä työskentelen Äänekosken toimipaikassa, mutta teen välillä etätöitä kotona. Käyn silloin tällöin Jyväskylän toimipaikassa, jossa tapaan myös muita Keski-Suomen oikeusaputoimiston työkavereita. Istuntopäivinä olen yleensä Keski-Suomen käräjäoikeudessa Jyväskylässä tai sitten jossain muualla päin Suomea.  

Julkisilla oikeusavustajilla ei ole varsinaista työaikaa, emmekä kuulu työaikalainsäädännön piiriin, mutta pyrin tekemään töitä virka-ajan puitteissa. Joskus istunnot venähtävät pidemmiksi. 

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan? 

Tämä on asiakaspalveluammatti, jossa pitää tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Luonnollisesti täytyy osata myös juridiikkaa. Lisäksi tarvitaan vuorovaikutustaitoja, sillä yhteistyötä tehdään muun toimiston väen ja oikeusapusihteerien kanssa, jotka auttavat paljon esimerkiksi perunkirjoitustöiden valmistelussa.  

Kun tekee tätä työtä, oppii työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa. Moni asiakas on henkilökohtaisen elämänsä kriisitilanteessa, ja heidän kohtaamisensa ja tukemisensa haastavissa tilanteissa helpottuu kokemuksen myötä. 

Mikä on parasta ammatissasi? 

Parasta on ihmisten auttaminen. Tuntuu mukavalta, kun asiakkaalta saa hyvää palautetta. Pidän myös työn monipuolisuudesta. Tässä ammatissa juridiikan osaaminen kehittyy laaja-alaisesti, koska juttuja on laidasta laitaan. Moni niistä on sellaisia, ettei opiskeluaikana osannut kuvitellakaan, että tällaisia ongelmia voi tulla vastaan. 

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta? 

Haastavalta tuntuvat asiakasjutut saavat aluksi pohtimaan, mitä tilanteessa on edes mahdollista tehdä. Yleensä ratkaisu kuitenkin löytyy: verkosta saa apua ja kollegoiden neuvot ovat korvaamattomia. Aika monesti jollakulla on ollut samanlainen tai vähintäänkin samantyylinen tapaus aiemmin ja niiden avulla pääsee usein kiinni ongelman ytimeen. 

Varjopuolena on myös se, että välillä asiakkailla on todella ikäviä tilanteita. Omista tunteista on kuitenkin päästävä suhteellisen nopeasti eroon, jotta pystyy keskittymään asiakkaan auttamiseen. Työssä pitää olla sopivassa määrin empaattinen, koska julkisen oikeusavustajan tehtävänä on olla henkilö, joka pystyy katsomaan tilannetta ulkopuolelta ja löytämään siihen parhaimman ratkaisun. 

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee julkisen oikeusavustajan ammattia? 

Työ on monipuolista, ja tässä pääsee kehittymään juridiikan ammattilaisena kannustavassa ilmapiirissä. Valtiolla on hyvä työterveydenhuolto ja pitkät lomat.  

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?  

Olen jokseenkin varma siitä, ettei tekoäly ole korvaamassa ammattikuntaamme ainakaan hetkeen. Monilla ihmisillä on jossain kohtaa elämäänsä isompia tai pienempiä juridisia ongelmia. Näitä tilanteita varten tarvitaan jatkossakin julkisia oikeusavustajia. 

Haastattelu on tehty yhteistyössä oikeus.fi-verkkosivuston kanssa.

Ammattialat

Jaa artikkeli