Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Kosmetologi

Haastattelut Julkaistu

"Parasta ammatissani ovat asiakkaat. Yhteiset kohtaamiset ja niiden tuottamat tulokset, jotka näkyvät esimerkiksi ihon hyvinvointina. Kosmetologin ammatissa minua kiehtoo myös esteettisyys, alan kehitys ja uudet tuotteet, joita saa aina silloin tällöin hypistellä."

Kosmetologi Jaana Sippola
  • Jaana Sippola 
  • Kauneushuone Hemman perustaja ja yrittäjä 31.8.2023 asti. Sopimusyrittäjä JD Beautyssä 1.10.2023 alkaen. 
  • Suorittanut kauneudenhoitoalan perustutkinnon Stadin ammattiopistossa, tradenomin AMK-tutkinnon Haaga-Heliassa sekä liiketoiminnan kehittämisen ylemmän AMK-tutkinnon Metropoliassa. 
  • Työkokemusta kauneudenhoitoalalta kymmenen vuotta. 

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.  

Olen ammatiltani kosmetologi. Tarjoan kauneudenhoitopalveluja, kuten kasvo- ja jalkahoitoja, sokerointeja sekä ripsien ja kulmien ehostusta. Erityisosaamiseni on ihon hoitaminen. Lisäksi toimin yrittäjänä, joten osa työviikosta kuluu yrittäjälle tyypillisten hallinnollisten tehtävien hoitamiseen. 

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin? 

Olin jo nuorena kiinnostunut esteettisyydestä. Luin paljon nuorten lehtiä, joissa oli kauneudenhoitovinkkejä. Kun olin teini, äitini vei minut kosmetologille. Silloin huomasin ensimmäisen kerran, että kauneudenhoitoala kiehtoi minua. 

Menin kuitenkin lukioon, ja lukion jälkeen opiskelin tradenomiksi. Valmistumisen jälkeen olin hetken toimistotöissä, mutta nopeasti minut valtasi tunne, että ruudun tuijottamisen sijaan haluaisin tehdä jotain käsilläni. Päätin opiskella vielä kosmetologiksi, enkä ole katunut päätöstäni. Aiemmin suoritettu liiketalouden AMK-tutkinto on antanut minulle paljon eväitä yrittäjyyteen. 

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi. 

Tyypillinen työviikko koostuu neljästä hoitolapäivästä ja yhdestä toimistopäivästä. Hoitolassa vastaanotan asiakkaita ajanvarauksella. Pyrin rytmittämään päiviä niin, että minulla on pari pidempää hoitoa, joiden lomassa on muutama lyhyempi hoito. Pidempi hoito tarkoittaa yleensä kasvohoitoa ja lyhyemmät ovat esimerkiksi sokerointeja tai ripsien ja kulmien muotoilua ja värjäystä. Toimistopäivän pidän yleensä tiistaisin. Silloin teen tuotetilauksia, laskutusta ja viestintää sosiaalisessa mediassa. 

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet? 

Otan asiakkaita vastaan kauneushoitolassa, ja toimistotyöt teen kotona. Työskentelen arkisin, ja kolmena päivänä pyrin tekemään työt joko kello 8–16 tai 9–17. Kahtena päivänä teen hoitoja iltapainotteisesti, sillä kaikki asiakkaani eivät pääse vastaanotolle päivisin. 

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan? 

Tärkeintä ovat asiakaspalvelutaidot. Asiakkaan kohtaaminen on taitolaji, jossa pitää osata huomioida toisen ihmisen tunteita ja mielialaa. Ihmisillä tuntuu olevan nykyään vähemmän kohtaamisia kasvokkain, joten kosmetologille varattu aika voi olla monelle päivän ainoa fyysinen tapaaminen. 

Lisäksi pitää olla ongelmanratkaisukykyä, sillä toisinaan asiakkailla voi olla paljon toiveita ja odotuksia hoitojen suhteen. Kosmetologin tehtävä on esittää parhaita mahdollisia ratkaisuja ja kertoa, mitä hoidoilla on mahdollista realistisesti saavuttaa. 

Mikä on parasta ammatissasi? 

Parasta ammatissani ovat asiakkaat. Yhteiset kohtaamiset ja niiden tuottamat tulokset, jotka näkyvät esimerkiksi ihon hyvinvointina. Kosmetologin ammatissa minua kiehtoo myös esteettisyys, alan kehitys ja uudet tuotteet, joita saa aina silloin tällöin hypistellä. 

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta? 

Vaikeinta ammatissa on omien rajojen asettaminen. Joskus pitää uskaltaa sanoa ei. Tämä voi olla yllättävän vaikeaa, jos on empaattinen ihminen. Hoitojen yhteydessä kuulee usein raskaita kertomuksia asiakkaiden henkilökohtaisesta elämästä. Niitä ei saa jäädä liikaa murehtimaan. 

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee kosmetologin ammattia? 

Suosittelisin pitämään huolta omasta jaksamisesta sekä miettimään tarkoin työn taloudellista kannattavuutta. Suurin osa kosmetologeista on yrittäjiä, joten kannattaa hankkia liiketaloudellista osaamista, jotta palveluiden hinnoittelu tuntuu helpommalta. Kosmetologin työtä ei kannata tehdä vain siksi, että se on kivaa. Yrityksen tulovirta pitää olla sellainen, että sillä pystyy tienaamaan elantonsa. Erikoisosaamisella on mahdollista saavuttaa lisäarvoa yritystoiminnalle. 

Sosiaalinen media ja tuotteiden verkkokauppa ovat nykypäivää. Alalla tuntuu pärjäävän parhaiten he, jotka osaavat tuoda ammattitaitoaan esille ja tehdä lisämyyntiä. Kannattaa miettiä, mihin itsellä on osaamista ja mikä kannattaa ulkoistaa. 

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?  

Uskon, että fyysisen läsnäolon merkitys tulee vahvistumaan entisestään tulevaisuudessa. Tämä avaa myös uusia mahdollisuuksia. Kosmetologi on kauneudenhoidon lisäksi kohtaamisen ja lähellä olon ammattilainen. Olen pohtinut, miten tätä osaamista voisi hyödyntää tulevaisuudessa. Kouluttaudun parhaillaan kuolindoulaksi eli henkilöksi, jonka tehtävänä on kulkea kuolevan ja/tai omaisten rinnalla elämän viimeiset hetket. Tämä on yksi esimerkki siitä, kuinka omaa osaamista voi jalostaa tulevaisuudessa, kun väestö ikääntyy ja yksinäisyys lisääntyy. 

Jaa artikkeli