Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Verkkokauppavastaava

Haastattelut Julkaistu

"Minusta on ihanaa työskennellä kauniiden asioiden parissa ja nähdä, kuinka asiakkaat luovat kankaistamme upeita vaatteita ja sisutustekstiilejä. Niiden näkeminen sosiaalisessa mediassa inspiroi minua ja monia muita. Ompeleminen on monelle rakas harrastus, ja on mukava olla osana harrastuksen tuomaa iloa."

Verkkokauppavastaava Elina Nissinen
  • Elina Nissinen
  • Verkkokauppavastaavana Nuppu Print Company Oy:ssä.
  • Valmistunut Savonia-ammattikorkeakoulusta muotoilijaksi.
  • Työkokemusta alalta 12 vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Toimin verkkokauppavastaavana yrityksessä, joka myy ja valmistaa pääasiassa erilaisia tekstiili- ja painotuotteita. Työhöni kuuluu asiakkaiden tilausten käsittelyä, asiakaspalvelua sekä verkkokaupan ylläpitoa. Tilauksen käsittely tarkoittaa esimerkiksi kankaiden leikkaamista, pakkaamista ja postitusta. Asiakkaita palvellaan enimmäkseen sähköpostitse. Verkkokaupan ylläpito sisältää tuotteiden saldojen tarkastuksia sekä tuotevalikoiman päivittämistä.

Koska työskentelen pienessä yrityksessä, tehtäviini kuuluu tarpeen vaatiessa kaikenlaista muutakin, kuten mallina toimimista valokuvauksissa sekä tuotteiden esillelaittoa ja myymistä erilaissa tapahtumissa.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Olen tiennyt lapsesta asti, että haluan käsityöalalle, mutta tekstiilien pariin päädyin vasta opiskeluaikana. Innostuin ompelusta, kun olin raskaana, sillä silloin lasten vaatteiden ompeleminen oli Suomessa hyvin suosittua. Ennen tätä työtä työskentelin ompelijayrittäjänä, pesulassa sekä myyjänä moottoripyörävarusteliikkeessä, jolla oli myös verkkokauppa. Kun Nupulle haettiin verkkokauppavastaavaa, huomasin, että tässä työtehtävässä voisin hyödyntää viime vuosien aikana kertynyttä osaamistani ja työkokemustani.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Työhuoneella päivä alkaa sähköpostin ja verkkokaupan tilausjärjestelmän parissa. Tarkistan uudet tilaukset ja vastaan asiakkailta tulleisiin sähköposteihin, minkä jälkeen aloitan tilausten käsittelyn.

Tulostan listan, jossa on tiedot kaikista tilatuista tuotteista, ja leikkaan kaikki tilatut kankaat samalla kerralla. Teen myös kangassaldojen tarkastuksia silloin, kun huomaan, että jokin kangas on vähissä. Leikkauksen jälkeen lajittelen kankaat tilauksittain. Tilaukset pakataan silkkipaperiin, ja paketointiin käytetään aikaa ja vaivaa, jotta lopputulos olisi mahdollisimman kaunis. Lopuksi vien paketit alakerran postiin.

Työpäivän lopuksi teen verkkokaupan ylläpitoon liittyviä töitä, kuten lisään kankaita myyntiin. Pienessä yrityksessä on myös paljon kaikenlaisia järjestelytehtäviä.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Teen töitä toimistollamme ja kotona. Etäpäiviä pystyn pitämään yleensä yhden viikossa. Toimistolla altistuu tekstiilipölylle, joten en suosittelisi tätä työtä allergiselle tai astmaatikolle.

Työaika on liukuva, mutta työpäivääni rytmittää postin sulkemisaika kello 17, sillä päivän tilaukset pitää saada postitettua ennen sitä. Tapahtumissa, kuten messuilla, työpäivät ovat pitkiä.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Verkkokauppavastaavalle on eduksi järjestelmällisyys, ongelmanratkaisukyky ja tarkkuus, jotta pystyy hoitamaan useita tilauksia samaan aikaan, sillä silloin täytyy huomioida monia eri asioita ennen tilauksen lähettämistä. Olen tällä hetkellä ainoa työntekijä toimistollamme, joten minun täytyy toimia itsenäisesti. Myös paineensietokykyä tarvitaan, sillä myyntikampanjan seurauksena voi tulla satoja tilauksia yhden viikonlopun aikana, ja asiakas odottaa saavansa tuotteet mahdollisimman pian.

Asiakaspalvelutehtävät edellyttävät erilaisten ihmisten kanssa toimeentulemista. Työ vaatii myös hyvää fyysistä kuntoa, sillä askeleita varaston ja pakkaushuoneen välillä kertyy paljon, ja joudun usein nostelemaan painavia paketteja. Sorminäppäryyttä tarvitaan varsinkin paketoinnissa.

Mikä on parasta ammatissasi?

Minusta on ihanaa työskennellä kauniiden asioiden parissa ja nähdä, kuinka asiakkaat luovat kankaistamme upeita vaatteita ja sisutustekstiilejä. Niiden näkeminen sosiaalisessa mediassa inspiroi minua ja monia muita. Ompeleminen on monelle rakas harrastus, ja on mukava olla osana harrastuksen tuomaa iloa. Myös positiivinen palaute lämmittää mieltä.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Toisinaan on hetkiä, kun työ tuntuu yksitoikkoiselta. Esimerkiksi silloin, kun on niin paljon tilauksia, että teen pelkkää kankaiden leikkaamista ja paketointia monta päivää putkeen tai minun pitää laskea kaikkien kankaiden määrät ennen suurta myyntikampanjaa.

Pienessä yrityksessä voi joskus tuntea olonsa yksinäiseksi, sillä toisinaan olen toimistolla päiväkausia yksin. Messuilla sen sijaan saa olla sosiaalinen. Toisaalta ne vaativat paljon työtä, sillä valmistautumiseen kuluu aikaa, ne kestävät koko viikonlopun ja päivät ovat pitkiä.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee verkkokauppavastaavan ammattia?

Työnkuva verkkokauppa-alalla riippuu siitä, kuinka isossa yrityksessä on töissä. Voi olla, että suuressa verkkokaupassa työskentelevä tekee pelkkää tuotteiden pakkaamista, kun taas pienessä on hallittava koko tilausprosessi. Pienen verkkokaupan vastaava saa arvokasta kokemusta monenlaisista tehtävistä, mistä voi olla hyötyä myöhemminkin.

Voisi luulla, että verkkokaupassa asiakassuhteet ovat persoonattomia, mutta ainakaan omalla kohdallani se ei pidä paikkaansa. Meillä on paljon vakioasiakkaita, jotka tuntuvat tutuilta, vaikka emme ole koskaan tavanneet, sillä olen oppinut tuntemaan heidän mieltymyksiään vuosien varrella. Myös myynnin ja verkkokaupan tuotesijoittelun välistä yhteyttä on mielenkiintoista seurata.

On hyvä tiedostaa, että tekstiilialalla on vähän työpaikkoja. Se on sääli, sillä Suomessa on ollut vahvaa tekstiilialan osaamista, mutta tuotanto on siirtynyt suurimmaksi osaksi ulkomaille. Yrittäjyys on usein yleisin vaihtoehto työllistää itsensä alalle, mutta se ei ole helppo tie.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Verkkokauppa on tullut jäädäkseen. Sen sijaan käsitöiden suosiossa on havaittavissa aaltoilua, sillä taloudellisesti tiukkoina aikoina harrastuksista karsitaan ensimmäisenä. Uskon kuitenkin, että Suomessa suunnitellut, laadukkaat ja kestävät materiaalit ovat tulevaisuudessa suositumpia kuin epäeettinen pikamuoti.

Jaa artikkeli