Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Veturinkuljettaja

Haastattelut Julkaistu

"Veturinkuljettaja on hyvä ammatti ihmiselle, joka haluaa itsenäisen ja vastuullisen työn sekä pystyy hallitsemaan monia asioita samanaikaisesti. Lisäksi pitää kestää vuorotyön aiheuttamaa epäsäännöllistä elämänrytmiä."

Veturinkuljettaja Pekko Sivonen
  • Pekko Sivonen
  • Veturinkuljettajana VR-Yhtymä Oyj:ssä.
  • Suorittanut veturinkuljettajan koulutuksen Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy:ssä.
  • Työkokemusta alalta 17 vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Toimin veturinkuljettajana VR:n junissa. Työtehtäviini kuuluvat junan kuljettaminen määränpäästä toiseen sekä kuljettamiseen liittyvät valmistelut, kuten jarrujen toiminnan tarkastaminen. Lisäksi minulla on erikoispätevyys ohjata ratapihatyöskentelyä radio-ohjainta käyttäen. Pystyn esimerkiksi ajamaan junan ohjaimella raiteelta toiselle sekä suorittamaan yksin erilaisia ratapihatyöskentelyyn liittyviä tehtäviä. 

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Näin lehdessä VR:n työpaikkailmoituksen, jossa haettiin veturinkuljettajia. Logistiikka-ala oli minulle ennestään tuttu, sillä minulla on paljon kuljetusalan työkokemusta. Päätin hakea ja sain paikan.  

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Kun tulen töihin, kirjaan puhelimella työaikani alkaneeksi. Puhelimesta näen myös työvuoroni kulun. Töihin tulon jälkeen alkaa niin kutsuttu valmistautumisaika, jolloin tarkastan esimerkiksi junan kulkuun liittyvät muutokset. Sen jälkeen siirryn veturille, ja teen käyttöönottotarkastuksen. Kun saan liikenteenohjaukselta luvan, siirryn junan kanssa lähtöraiteille. Ennen lähtöä tarkastan junan jarrut yksin tai ratapihatyöntekijän kanssa. Toisinaan työvuoro alkaa niin, että vaihdan toisen kuljettajan kanssa junan kuljetusvuoroa kesken matkan, joten silloin siirryn suoraan junan ohjaamoon. 

Kun matkustajat ovat kyydissä, lähdetään kohti määränpäätä. Ratapiha-aluetta lähestyttäessä vaarat lisääntyvät, joten silloin veturinkuljettajalta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta. Määränpäässä veturi irrotetaan junan rungosta ja siirryn veturin kanssa seisontaraiteille. Tässä kohtaa pitää huomioida monia eri asioita, kuten erilaisia opastimia, jotka ohjaavat kulkua.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Työympäristöni on juna, ratapiha ja toimisto. Työ on epäsäännöllistä vuorotyötä, joka voi alkaa minä tahansa viikonpäivänä tai kellonaikana. Työpäivän pituus vaihtelee 5–26 tunnin välillä.  

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Veturinkuljettajalla täytyy olla hyvä paineensietokyky, koska työssä tulee eteen tilanteita, joissa monia asioita tapahtuu samanaikaisesti. Silloin ei saa säikähtää tai hätäillä ja pitää pystyä toimimaan nopeasti. Sanoisin, että rauhallinen luonne on tässä ammatissa eduksi. 

Mikä on parasta ammatissasi?

Parasta ammatissani on vuorotyö, eri vuodenajat ja luonto. On hienoa nähdä, kuinka luonto ja sää ympärillä muuttuu koko ajan. Tiivistettynä voisi sanoa, että veturinkuljettaja saa tehdä itsenäistä työtä maisemakonttorissa. 

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Vuorotyö on sekä haaste että mahdollisuus. Toisinaan tuntuu vaikealta, että saman viikon sisällä pitäisi toisena päivänä olla nukkumassa kello 18 ja toisena päivänä aloittaa työvuoro kello 18.  

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee veturinkuljettajan ammattia?

Veturinkuljettaja on hyvä ammatti ihmiselle, joka haluaa itsenäisen ja vastuullisen työn sekä pystyy hallitsemaan monia asioita samanaikaisesti. Lisäksi pitää kestää vuorotyön aiheuttamaa epäsäännöllistä elämänrytmiä. 

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Junalla liikkuminen ja rahdin kuljettaminen rautateitse on verrattain ympäristöystävällistä ja tehokasta. Uskon, että työtä rautatieliikenteen parissa riittää pitkälle tulevaisuuteen.  

Jaa artikkeli