TE-toimistot lakkaavat 31.12.2024 – työllisyyspalvelut hoidetaan jatkossa Kainuun ja Koillismaan kunnissa

News

TE-toimistot lakkaavat ja 1.1.2025 alkaen työllisyyspalveluita hoitaa jokaisen oma kotikunta. Myös työnantajien ja yritysten palvelut siirtyvät TE-toimistosta kuntiin. Uudistus tuo palvelut lähemmäksi kuntalaisia. Muutos ei vaadi asiakkaalta toimenpiteitä.

Asiointikanavat 

Suosittelemme, että hoidat asioitasi jatkossakin aina kun mahdollista sähköisesti Työmarkkinatorin Asiointi -verkkopalvelussa.  

Kainuu-Koillismaan alueella henkilö-, työnantaja- ja yritysasiakkaita palvelee puhelinneuvonta arkisin klo 9-15 numerossa 08 819 1152. 

Työllisyyspalveluiden toimipaikat löydät kunnan omilta verkkosivuilta. Työllisyysohjaajat ja yritysasiantuntijat vastaanottavat asiakkaita edelleenkin pääasiassa ajanvarauksella.

Sähköisessä asioinnissa on käyttökatko 30.12.2024 klo 8.00 - 2.1.2025 klo 8.00 

Huomioithan, että muutoksen takia asiakaspalvelussa voi olla ruuhkaa ja käsittelyajoissa viivettä loppuvuodesta 2024 ja alkuvuodesta 2025. Pyri mahdollisuuksien mukaan hoitamaan akuutit asiat ennen jouluviikkoa ja vuodenvaihdetta.  

Oletko jäämässä työttömäksi, aloitatko työn tai opiskelun tai onko tilanteessasi tapahtumassa jokin muu muutos vuoden vaihteessa? 

Jos tiedät, että on – ilmoita muutoksesta jo nyt. Se nopeuttaa asiointiasi. Tee muutosilmoitukset tai yhteydenottopyynnöt aina ensisijaisesti sähköisesti Työmarkkinatorin Asiointi -verkkopalvelussa.  

Jos et verkkopalvelun käyttökatkon vuoksi pysty hoitamaan asiaasi sähköisesti, voit hoitaa asiasi heti käyttökatkon päätyttyä. Käyttökatkon aikana järjestelmien käyttö on estynyt myös työllisyysohjaajilla, joten soittaminen ei valitettavasti edistä asiaasi käyttökatkon aikana. Käyttökatkon aikana estynyt työnhakijaksi ilmoittautuminen huomioidaan asiakkaan hyväksi ja työnhaun alkamispäivä korjataan oikeaksi asiakkaan tietoihin takautuvasti. Halutessasi voit tehdä työnhakijaksi ilmoittautumisen paperilla kuntien toimipaikoissa niiden aukioloaikoina.

Huomioithan, että Aluehallinnon TE-asiointipalvelussa käyttökatko alkaa jo 19.12.2024 klo 16.15. Asiointipalvelun kautta haetaan esimerkiksi kulukorvauksia, starttirahaa, palkkatukea, erilaisia työnantajan tukia ja korvausta matka- ja yöpymiskustannuksista.

Henkilöasiakkaan palvelut 

Uudistus ei edellytä sinulta toimenpiteitä. Asiakastietosi siirtyvät automaattisesti oman kuntasi työllisyyspalveluille. Sinuun ollaan tarvittaessa yhteydessä. Oikeutesi ja velvollisuutesi asiakkaana säilyvät ennallaan, työnhakusi pysyy voimassa ja työttömyysetuutesi maksaminen jatkuu. Muistathan toimia työllistymissuunnitelmasi mukaan ja ilmoittaa siellä sovitut toimet ajoissa huomioiden sähköisen verkkopalvelun käyttökatkos. 

Sähköinen asiointi tapahtuu edelleen Työmarkkinatorin Asiointi -verkkopalvelussa. Valtakunnallinen TE-palvelujen puhelinpalvelu lakkaa 31.12.2024. Jatkossa voit saada neuvontaa puhelimitse Kainuu-Koillismaan puhelinneuvonnasta arkisin klo 9–15 numerosta 08 819 1152.  

Työllisyyspalvelut toimivat useimmiten kunnan- tai kaupungintalon tiloissa. Kajaanissa työllisyyspalvelut jatkavat toimintaa Kalliokatu 4:ssä, samoissa tiloissa, joissa TE-toimisto on toiminut. Oman kuntasi verkkosivuilta näet ajantasaiset toimipaikka- ja yhteydenottokanavat. Voit jättää asiakirjoja kuntasi omaan toimipaikkaan, sen postilaatikkoon tai lähettää niitä kunnan ilmoittamaan postiosoitteeseen. Joissakin kunnissa on myös mahdollisuus lähettää turvasähköpostina sähköisiä liitteitä tai asiakirjoja. Tämänkin yhteystiedon löydät oman kotikuntasi verkkosivuilta. Tietoa palveluista ja asiointikanavista löydät Työmarkkinatorilta ja Työmarkkinatorin aluesivuilta sekä oman kotikuntasi verkkosivuilta. 

Yritysten ja työnantajien palvelut 

Uudistus ei edellytä sinulta toimenpiteitä. Työnantajien tiedot löytyvät edelleen työvoimaviranomaisen asiakastietojärjestelmästä. Yrityksen ja työnantajan Oma asiointi -palvelu säilyy käytössä myös uudistuksen jälkeen, ja voit edelleen asioida sähköisesti sen kautta. Jos et onnistu jättämään yhteydenottopyyntöä Yrityksen ja työnantajan Oma asiointi -palvelussa, ota yhteyttä oman alueesi työvoimaviranomaiseen puhelimitse, sähköpostitse tai käy paikan päällä toimipaikassa. Työvoimapalveluiden asiantuntija tallentaa yrityksen tietoihin uuden vastuutoimiston, minkä jälkeen sähköisen yhteydenottopyynnön jättäminen on mahdollista. 

Työnantajat voivat ilmoittaa avoimet työpaikat edelleen sähköisesti Työmarkkinatorilla. Kainuun TE-toimiston yrityspalvelujen puhelinnumero poistuu käytöstä ja Kainuu-Koillismaan alueella työnantaja- ja yritysasiakkaita palvelee puhelinneuvonta numerossa 08 819 1152 arkisin klo 9-15. Yritysasiantuntijat tavoittaa myös sähköpostilla osoitteesta yrityspalvelut(at)kajaani.fi.  

TE-toimiston yrityspalvelut siirtyvät osaksi kuntien yrityspalveluja. Kainuu-Koillismaan alueella yritykset ja työnantajat saavat palvelua omasta kotikunnastaan, mutta lisäksi keskitetysti koko alueelle palveluja tarjoaa Kajaanin kaupungin yrityspalvelut. Yritykset saavat tukea, neuvontaa ja palveluja myös Business Kainuu -verkoston kautta sekä Koillismaalla Naturpolis Oy:n kautta. 

Mikä on Kainuu-Koillismaan työllisyysalue? 

Työllisyyspalvelut ovat jatkossa jokaisen kunnan peruspalveluja. Uudistuksen myötä Suomeen muodostuu yhteensä 45 työllisyysaluetta, jotka ovat vastuussa työvoimapalveluiden hallinnollisesta järjestämisestä. Kainuu-Koillismaan työllisyysalueeseen kuuluvat Kainuun kuntien lisäksi Kuusamon kaupunki ja Taivalkosken kunta. Kajaanin kaupunki toimii työllisyysalueen vastuukuntana.  

Kainuu-Koillismaan työllisyysalueella keskitetysti tuotettuja palveluja ovat mm. puhelinneuvonta ja yrityspalvelut. 

Lue aiheesta lisää

Aiheesta muualla

Työllisyyspalvelut Kainuu-Koillismaan työllisyysalueen kuntien ja kaupunkien verkkosivuilla