Oma asiointi -palvelussa on käyttökatko torstaista 10.10. kello 16.30 maanantaihin 14.10. kello 8. Käyttökatkon aikana henkilöasiakkaan ja työnantajan asiointipalvelut ovat poissa käytöstä, ja Työmarkkinatorilla voi esiintyä katkoja. Työmarkkinatorille ei voi kirjautua käyttökatkon aikana ja tietosisällöissä ja linkkien toimivuudessa voi olla puutteita. Pahoittelemme häiriötä. Lue lisää.

Ohjeet ja tuki⁠

Junatarjoilija

Haastattelut Julkaistu

"Koen, että junatarjoilija on eräänlainen kutsumusammatti. Ei tämä mikään kultakaivos ole mitä palkkaan tulee, mutta sillä pärjää hyvin. Työpäiviin mahtuu monenlaisia tilanteita, jotka vaativat kykyä ongelmanratkaisuun. Koska päivät ovat pitkiä, vapaapäiviä kertyy hyvin. Tässä tehtävässä työskentely on mahdollista ympäri Suomea, mikä tarjoaa hyvin joustavuutta, jos elämäntilanne muuttuu."

Junatarjoilija Elina Ruhalahti-Mälkönen
  • Elina Ruhalahti-Mälkönen
  • Junatarjoilijana VR Group Avecra Oy:ssä.
  • Valmistunut tarjoilijaksi sekä kokiksi Espoon hotelli- ja ravintolaoppilaitoksesta.
  • Työkokemusta alalta 16 vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Olen ammatiltani junatarjoilija. Työtehtäviini kuuluvat kassatyöskentely ja asiakaspalvelu, ruoka-annosten valmistus sekä vitriinituotteista huolehtiminen. Vastaan myös raaka-ainetilauksista ja tuotteiden inventoinnista. Toisin sanoen olen vastuussa junan ravintolavaunun toiminnasta.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Olin vuosia töissä kaupan alalla. Jossain vaiheessa aloin kaipaamaan takaisin tarjoilijan työhön, johon olin alun perin kouluttautunut. En kuitenkaan halunnut palata tavalliseen kahvilaan tai ravintolaan, vaan kaipasin jotakin pientä lisämaustetta perinteiseen tarjoilijan työhön. Junatarjoilijan ammatissa toivomani uuden vivahteen työhön toi liikkuminen ympäri Suomea.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Yleensä työvuoroni alkaa aikaisin aamulla, jolloin junissa myydään enimmäkseen aamupalatuotteita. Aamuisin asiakkaita on yleensä vähemmän, mutta työtahti kiihtyy mitä pidemmälle päivä etenee. Päivällä, iltapäivällä ja illalla myydään lounasta ja ruoka-annoksia. Tyypillinen työpäivä kestää 10–12 tuntia, mutta työpäivät kuluvat aina nopeasti.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Työskentelen junassa, joka lähtee Joensuusta ja palaa aina Joensuuhun. Jos tulee sairaustapauksia, teen tarvittaessa työvuoroja myös Helsingistä lähtevissä junissa.

Työpäivät ajoittuvat kaikille seitsemälle viikonpäivälle ja työvuoro välille kello 5–24. Joskus olen tehnyt vuoroja myös yöjunissa. Silloin töitä tehdään illasta aamuun ja päivät nukutaan.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Tässä tehtävässä tarvitaan asiakaspalvelutaitoja, luovuutta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon. Aina silloin tällöin eteen tulee erikoisia tilanteita, kun uunit eivät toimi tai vesi on loppu. Silloin junatarjoilijalta vaaditaan kekseliäisyyttä. Lisäksi ruuhka-aikaan kulkevissa junissa vaaditaan paineensietokykyä.

Mikä on parasta ammatissasi?

Vaihteleva asiakaskunta, maisemat ja työn monipuolisuus. Itse nautin myös haastavista päivistä, kun kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Meillä on aivan loistava työyhteisö, joka koostuu hyvin erilaisista ihmisistä, mutta kaikki ovat mukavia ja puhaltavat yhteen hiileen.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Junatarjoilijan viikkorytmi on usein erilainen kuin perheellä tai läheisillä. Työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen voi toisinaan tuntua haastavalta. Välillä junat myöhästelevät ja työpäivät venyvät.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee junatarjoilijan ammattia?

Koen, että junatarjoilija on eräänlainen kutsumusammatti. Ei tämä mikään kultakaivos ole mitä palkkaan tulee, mutta sillä pärjää hyvin. Työpäiviin mahtuu monenlaisia tilanteita, jotka vaativat kykyä ongelmanratkaisuun. Koska päivät ovat pitkiä, vapaapäiviä kertyy hyvin. Tässä tehtävässä työskentely on mahdollista ympäri Suomea, mikä tarjoaa hyvin joustavuutta, jos elämäntilanne muuttuu.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Uskon, että junat kulkevat myös tulevaisuudessa, ja ruoka- ja kahvilapalveluita tarvitaan aina.

Jaa artikkeli