Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Liikunnanopettaja

Haastattelut Julkaistu

"Älä mieti liikaa sitä, oletko riittävän lahjakas liikunnallisesti, jos haluat hakea liikuntatieteelliseen opiskelemaan. Koen, että en ole itse motorisesti kauhean lahjakas, ja siitä on ollut minulle paljon hyötyä opettajan ammatissa. Minun on helppo samastua oppilaan kokemuksiin, ja löydän monia erilaisia tapoja auttaa oppilasta oppimaan."

Liikunnannopettaja Jani Laaksonen
  • Jani Laaksonen
  • Liikunnanopettajana Kilpisen yhtenäiskoulussa Jyväskylän kaupungilla.
  • Valmistunut Jyväskylän yliopistosta liikuntatieteiden maisteriksi.
  • Työkokemusta alalta kolme vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Toimin liikunnan ja terveystiedon opettajana Kilpisen yhtenäiskoulussa Jyväskylässä. Tehtäviini kuuluvat liikunnan ja terveystiedon opettaminen, oppituntien suunnittelu ja oppilaiden arviointi. Luokanvalvojan tehtävä osuu kohdalleni kolmena vuotena neljästä eli käytännössä lähes joka vuosi. Lisäksi työhön kuuluu viestintää koulun ja vanhempien välillä, erilaisissa tiimeissä toimimista sekä turvallisuusvastaavan tehtäviä.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Olen päätynyt liikunnanopettajaksi monen mutkan ja kovan työn kautta. Lukion jälkeen hain kaksi kertaa yliopistoon opiskelemaan oikeustiedettä, mutta en päässyt sisään. Ensimmäisen yrityksen jälkeen päädyin kauppaopistoon suorittamaan merkonomin tutkintoa. Kun oikeustieteellisen ovet eivät auenneet toisellakaan yrittämällä, hakeuduin ammattikorkeakouluun opiskelemaan tradenomiksi. Tradenomin opinnoista siirryin pankkialalle viideksi vuodeksi.

Pankissa vietettyjen vuosien aikana aloin kaipaamaan uusia tuulia. Samaan aikaan taloyhtiöni isännöinti oli aivan retuperällä. Tilanne avasi uuden mahdollisuuden minulle ja päätimme kaverini kanssa perustaa isännöintiyrityksen. Vuodet isännöintiyrityksen parissa saivat minut oivaltamaan, että en halua istua tietokoneella loppuelämääni.

Päätin hakea liikuntatieteelliseen tiedekuntaan opiskelemaan. En ollut koskaan ollut kympin oppilas liikunnassa, hädin tuskin edes ysin. Koin, että minun pitää tehdä paljon töitä, jotta voisin saada opiskelupaikan. Harjoittelin 3–5 tuntia päivässä ja hankin itselleni eri lajien valmennusta. Vaivannäkö palkittiin, sillä sain opiskelupaikan. Nykyään pyöritän työni ohella liikuntatieteellisen valintakokeisiin erikoistunutta valmennuskurssiyritystä, jotta voisin auttaa muita liikunnanopettajan ammatista haaveilevia.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Helpointa olisi kuvailla työvuotta, sillä liikunnanopettajan työ sisältää paljon viikoittaista vaihtelua, ja vuodenajat vaikuttavat vuosiohjelman suunnitteluun. Voi olla, että yhdellä viikolla on koripalloa, seuraavalla suunnistusta ja sitä seuraavalla uintia. Toisinaan olen koko viikon koululla, toisinaan en ollenkaan.

Myös päivät vaihtelevat. Saatan aamulla mennä koululle opettamaan voimistelua, minkä jälkeen siirryn pitämään terveystiedon oppituntia, ja iltapäivällä menen vaikkapa Hipposhallille opettamaan yleisurheilua. Taukoja ei juurikaan ole, koska oppituntien välinen aika kuluu usein siirtymiin ja välineiden siirtelyyn paikasta toiseen.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Työskentelen koululla ja erilaisilla liikuntapaikoilla. Opetustunneille on annettu aikataulu, mutta kaiken muun työn saan tehdä silloin, kun se itselleni parhaiten sopii. Pyrin kuitenkin tekemään työni kello 8–16 välillä.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Se, että on yhdessä urheilulajissa todella hyvä, ei välttämättä takaa pääsyä liikuntatieteellisen opiskelijaksi, saati sitä, että on hyvä liikunnanopettaja. Liikunnanopettaja hyötyy enemmän siitä, että osaa monipuolisesti eri lajeja ja on halu oppia ja opettaa. Jotta liikunnanopettajan ammatissa viihtyy, täytyy pitää ihmisten kanssa työskentelystä ja olla valmis ratkaisemaan ongelmia. Lisäksi tarvitaan luovuutta.

Mikä on parasta ammatissasi?

Oppilailta saatu palaute on parasta. On hienoa, että oppilaat arvostavat ja tykkäävät tunneilla tehdyistä asioista, vaikka olisin vaatinut heiltä paljon. Silloin huomaan, että tehdyllä työllä on merkitystä. Mukavaa työssä on myös vaihtelevuus ja se, että voi pääosin itse suunnitella omat aikataulunsa. Voin toisinaan lopettaa työpäivän kello 12 ja toisinaan tehdä pidempää päivää.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Opettajan työhön liittyy opetustyön lisäksi valtava määrä erilaista hallinnollista ja viestinnällistä työtä. Esimerkiksi Wilmassa pitää viestiä monilla eri tavoilla sekä käydä keskusteluja esimerkiksi vanhempien, luokanvalvojien, oppilashuollon ja erityisopettajien kanssa. Jos oppilas ei ole pääsemässä läpi opetettavan aineen vaatimuksista, se aiheuttaa lisätyötä.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee liikunnanopettajan ammattia?

Älä mieti liikaa sitä, oletko riittävän lahjakas liikunnallisesti, jos haluat hakea liikuntatieteelliseen opiskelemaan. Koen, että en ole itse motorisesti kauhean lahjakas, ja siitä on ollut minulle paljon hyötyä opettajan ammatissa. Minun on helppo samastua oppilaan kokemuksiin, ja löydän monia erilaisia tapoja auttaa oppilasta oppimaan. Se, miten työssäsi onnistut ja viihdyt, riippuu paljon omista vuorovaikutustaidoistasi.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Liikunnanopettajan töitä tulee riittämään, varsinkin jos on valmis muuttamaan työn perässä. Työllistymisessä lienee jonkin verran alueellista vaihtelua. Panosta tunne- ja vuorovaikutustaitoihin, koska työ on silloin helpompaa ja mukavampaa. Myös erityispedagogiikan osaamisesta on tulevaisuudessa luultavasti paljon hyötyä, sillä erilaiset oppimisvaikeudet ja käytöshäiriöt ovat valitettavasti lisääntyneet.

Jaa artikkeli