Tekninen tukihenkilö
"Tekniseltä tukihenkilöltä vaaditaan hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä kykyä ymmärtää asiakkaiden tarpeita. Tässä työssä joutuu usein tekemään montaa asiaa samaan aikaan, joten järjestelmällisyydestä ja kyvystä priorisoida tehtäviä on hyötyä. Teknisen tukihenkilön täytyy ymmärtää yrityksen käytössä olevien laitteiden ja ohjelmistojen toimintaa."
- Pilvi Hietala
- Teknisenä tukihenkilönä Diebold Nixdorf Oy:ssä.
- Valmistunut lukiosta sekä saanut teknistä koulutusta työnantajalta.
- Työkokemusta alalta 17 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Toimin teknisenä tukihenkilönä yrityksessä, joka kehittää ja myy sähköisiä maksuliikenteen palveluita. Tehtäväni on antaa tukea käyttäjille ja laitteiden huollosta vastaaville kumppaneille sekä analysoida laitevikoja. Teen ehdotuksia, miten vika saadaan korjattua sekä suosittelen tarvittavia varaosia. Jos vika on ohjelmistossa, teen korjaukset ja ohjelmistopäivitykset etänä.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Olin aluksi IT-alalla myyntehtävässä, josta siirryin puhelinpalveluun. Kun olin saanut riittävästi kokemusta, siirryin tukihenkilöksi helpdesk-työhön.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Tehtäväni on ratkaista saapuneita tikettejä eli pyyntöjä korjata jokin vika tai ongelma. Tiketit voivat tulla esimerkiksi viesteinä ja puheluina. Joudun usein priorisoimaan tikettejä eli minun täytyy valita, mitkä tapaukset hoidan ensiksi. Käsittelen myös paljon muista Pohjoismaista tulleita tikettejä, joten tarvitsen englannin ja ruotsin kielen taitoa päivittäin.
Teen tarvittavat korjaukset, jos se on mahdollista. Muussa tapauksessa ohjaan tiketin eteenpäin ohjelmakorjaukseen tai teknikolle, joka suorittaa huoltokäynnin kohteessa. Voin myös suositella, mitä korjauksia ja varaosia tarvitaan. Lisäksi annan teknistä tukea teknikoille, jotka ovat huoltamassa laitteita. Muiden tehtävien lisäksi teen ja päivitän yrityksemme teknisiä ohjeistuksia.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Teen töitä toimistolla yleensä kello 8–16. Myös etätöitä on mahdollista tehdä. Ohjelmistojen jakelutehtävät on suoritettava myöhään illalla, mutta niitä tehdään harvemmin.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Tekniseltä tukihenkilöltä vaaditaan hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä kykyä ymmärtää asiakkaiden tarpeita. Tässä työssä joutuu usein tekemään montaa asiaa samaan aikaan, joten järjestelmällisyydestä ja kyvystä priorisoida tehtäviä on hyötyä. Teknisen tukihenkilön täytyy ymmärtää yrityksen käytössä olevien laitteiden ja ohjelmistojen toimintaa.
Työskentelemme kansainvälisessä ympäristössä, mikä edellyttää tarkkuutta sekä englannin ja muiden vieraiden kielten päivittäistä käyttöä.
Mikä on parasta ammatissasi?
Pidän ongelmanratkaisusta asiakkaiden ja kollegoiden kanssa. Myös työn itsenäisyys on minulle etu.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
IT-alalla ohjelmistot, laitteet ja yhteistyökumppanit vaihtuvat melko tiiviiseen tahtiin. On työlästä pitää ohjeet ja varaosalistat ajan tasalla.
Työ voi joskus tuntua sirpaleiselta, sillä vastuut jakautuvat monille eri tahoille. Jotkut ongelmat kuuluvat niin sanotulle harmaalle alueelle, ja on vaikea määritellä, kenen ne pitäisi hoitaa. Näiden tehtävien valvonta ja loppuun saattaminen on haastavaa.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee teknisen tukihenkilön ammattia?
Teknisen tukihenkilön ammatissa oppii koko ajan lisää, ja siinä saa seurata IT-alan kehitystä lähietäisyydeltä. Koska ala muuttuu kaiken aikaa, työssä tarvitaan valmiutta opetella jatkuvasti uusia asioita.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Teknisille tukihenkilöille riittää varmasti töitä. Pienet asiakkaat vähenevät, ja laite- ja ohjelmistotoimittajien joukko tiivistyy tulevaisuudessa. Voi olla, että laitteille asetetaan jatkossa yhä enemmän standardeja. Se saattaa helpottaa ohjeiden ja varaosien hallintaa.