Viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti ensi vuoden alusta alkaen

  • Uutinen

Jos sinulla ei vielä ole Suomi.fi-viestejä käytössäsi, ne otetaan ensi vuoden alussa käyttöön automaattisesti, kun kirjaudut jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Tämän jälkeen saat viranomaispostisi digitaalisesti.

Vuodenvaihteen jälkeen Suomi.fi-viestien käyttöön ei enää tarvita erillistä suostumusta Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä, vaan saat viranomaispostisi automaattisesti Suomi.fi-viesteihin.

Jos et halua saada viranomaispostia digitaalisesti, vaikka käytät viranomaisten sähköisiä asiointipalveluita, voit ilmoittaa siitä Suomi.fi-viestien asetuksissa, kun kirjaudut jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Voit tehdä tämän sen jälkeen, kun Suomi.fi-viestit ovat tulleet käyttöösi. Ilmoituksen tekemisen jälkeen viranomaispostisi lähetetään sinulle paperipostina. Paperipostiin paluu on voimassa kuusi kuukautta kerrallaan. Jos tuon ajan jälkeen tunnistaudut viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin, Suomi.fi-viestit tulevat uudelleen käyttöösi. Asiasta kerrotaan selkeästi tunnistautumisen yhteydessä, ja palvelun käyttööntulo vaatii myös sinulta toimia.

Jos et käytä minkään viranomaisen sähköisiä asiointipalveluita, saat viranomaispostin jatkossakin paperipostina. Voit halutessasi ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön myöhemmin.

Viranomaispostin lähettämiseen liittyvät muutokset tulevat voimaan sen jälkeen, kun asiaa koskeva lainsäädäntö astuu voimaan.

Tavoitteena on, että vuoden 2026 aikana viranomaispostin voisi halutessaan ohjata myös yksityiseen digipostipalveluun.

Aiheesta muualla

Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden toimeenpanohanke, Digi ensin -hanke, 2024–2027 (dvv.fi)