Vastaanottovirkailija

Haastattelut Julkaistu

"Vastaanottovirkailijalta vaaditaan sanavalmiutta ja kielitaitoa sekä päätöksentekokykyä. Lisäksi täytyy olla kiinnostusta asiakaspalvelutyöhön."

Vastaanottovirkailija Lasse Kokkonen
  • Lasse Kokkonen
  • Vastaanottovirkailijana Hotelli Lähteessä.
  • Valmistunut restonomiksi Saimaan Ammattikorkeakoulusta.
  • Työkokemusta alalta viisi vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.  

Toimin hotellin vastaanottovirkailijana. Työtehtäviini kuuluu asiakaspalvelu, varauksien tekeminen ja hallinnointi, asiakkaiden sisään- ja uloskirjaus sekä laskutuksen hoitaminen. Lisäksi hotellissamme vastaanottovirkailija vastaa myyntipalvelusta sekä avustaa tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan keittiötä ja siivousta. 

Toimenkuvaani kuuluu myös hotellin aulabaarissa tarjoileminen sekä baarin ylläpito ja juomatilaukset. Vastaanottovirkailija huolehtii myös pyykkitilauksista ja siivoustarvikkeiden hankinnasta. Lisäksi tehtävään kuuluu kokous- ja juhlatarjoilujen suunnitteleminen ja toteuttaminen yhteistyössä keittiön kanssa sekä tarvittaessa näihin liittyviin tilauksiin osallistuminen. 

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin? 

Matkailuala ja matkailu kiinnostivat nuorena, joten hain opiskelemaan alaa. Olen opiskelujeni aikana ja sen jälkeen toiminut monipuolisesti erilaisissa tehtävissä hotelli- ja ravintola-alalla sekä muissa asiakaspalvelutehtävissä. Vuosien varrella olen havainnut viihtyväni hotellityössä, sillä työympäristönä hotelli on sopivan monipuolinen ja pidän vastaanottovirkailijan työnkuvasta.  

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi. 

Teen kaksivuorotyötä, ja työtehtävät vaihtelevat hieman sen mukaan, työskentelenkö aamu- vai iltavuorossa. Aamulla vastaanoton avaamisen lisäksi tehtävänä on asiakkaiden uloskirjaus ja laskutuksesta huolehtiminen. Tarvittaessa avustan keittiötä astioiden keräämisessä, tiskaamisessa ja kokoustarjoilujen kanssa sekä ohjaan ja avustan siivousta ja huolehdin vastaanoton siisteydestä. Lisäksi aamuvuorossa hallinnoidaan eri kanavia pitkin tulevia uusia varauksia ja vastataan tarjouspyyntöihin.  

Iltavuorossa aikaa kuluu eniten saapuvien asiakkaiden sisäänkirjauksessa, varausten tekemisessä, myyntipalvelussa ja aulabaarissa anniskelussa. Vuoron päätteeksi vastaanotto suljetaan yöksi. Isoissa paikoissa ja ketjuhotelleissa vastaanottovirkailijan työnkuva on usein pelkistetympi, mutta täällä toimenkuvaan kuuluu laajasti eri vastuualueita.  

Millaisessa työympäristössä tai työaikoina työskentelet?  

Vastaanottovirkailija työskentelee vastaanotossa meidän toimipaikassamme vuoronvaihtoa lukuun ottamatta yksin. Yhteistyötä tehdään kuitenkin paljon eri osastojen, kuten keittiön ja siivouksen kanssa. Pienessä yrityksessä kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja pyrkivät auttamaan toisiaan. Työ on epäsäännöllistä kaksivuorotyötä, ja työpäivän pituus on kahdeksan tuntia.  

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?  

Vastaanotossa työskenteleminen vaatii nopeaa reagointikykyä, tilannetajua ja sosiaalista pelisilmää. Myös paineen ja kiireen sietäminen on varsinkin kiireisinä sesonkiaikoina tärkeää. Hotelleissa ja majoitusliikkeissä tulee vastaan paljon erilaisia tilanteita, joissa jokin ei toimi ja kaikkea yllättävää voi tapahtua. Näihin tulee pystyä reagoimaan nopeasti. Lisäksi vaaditaan itsenäistä päätöksentekokykyä. 

Kielitaidosta on hyötyä monikansallisissa toimintaympäristöissä ja asiakaskohtaamisissa. Vähintäänkin englantia olisi hyvä osata. Lisäksi myyntihenkisyys on hyvä ominaisuus.  

Mikä on parasta ammatissasi?  

Viihdyn ammatissani, koska työnkuva on kokonaisuudessaan mukava ja vaihtelevia tilanteita riittää normaalien työtehtävien lisäksi. Lisäksi yksityisomisteisessa hotellissamme toimenkuvani on sopivan monipuolinen. Työssäni minua ilahduttaa, jos asiakas hyväksyy vaikkapa isomman majoitus- tai kokouspakettitarjouksen tai jos pystyn antamaan esimerkiksi paikkakunnalla vieraileville turisteille mukavia ajanviettomahdollisuuksista vinkkejä, joista he ilahtuvat. Kaksivuorotyö on myös työaikana mieluinen, sillä se antaa mahdollisuuden liikkua ja harrastaa myös päivisin pimeänä talviaikana. 

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?  

Jokainen asiakaspalvelija kohtaa varmasti ajoittain vaikeita asiakaspalvelutilanteita. Niitä voi joskus jäädä miettimään ja pohtimaan, mitä olisi voinut tehdä tai mikä olisi voinut mennä paremmin. Työ voi joskus olla sosiaalisesti kuormittavaa ja vaatia aikaa palautumiseen. Se saattaa näkyä vapaa-ajalla, mutta tämä toki on paljon henkilöstä kiinni. 

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee vastaanottovirkailijan ammattia?  

Alaan vaikuttaa talouden taantumakaudet ja globaalit kriisit. Töitä löytyy kuitenkin ympäri Suomea ainakin turistikeskuksista sekä Suomen ulkopuolelta. Vastaanottovirkailijalta vaaditaan sanavalmiutta ja kielitaitoa sekä päätöksentekokykyä. Lisäksi täytyy olla kiinnostusta asiakaspalvelutyöhön. Alan palkkaus ei ole kovin hyvä, joten jos korkea tulotaso houkuttaa, kannattaa harkita muita vaihtoehtoja.  

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?   

Vastaanottovirkailijan tehtäviä on jo nyt osittain helpotettu self check-in-palveluilla ja automatiikalla. Uskon kuitenkin, että ihmisillä ja empatialla tulee olemaan vielä pitkään tarvetta tällä alalla. Matkailun ennustetaan olevan voimakkaasti kasvava ala myös tulevaisuudessa. Globaalit trendit ja suuntaukset muokkaavat alaa ja ihmisten liikkeitä. Majoituspalveluja tarvitaan aina vähintäänkin kotimaan sisäisessä matkailussa, joten uskon, että hyville asiakaspalvelijoille ja alan moniosaajille riittää töitä myös tulevaisuudessa. 

Jaa artikkeli