Error situations may occur in the 'E-services' section of Job Market Finland due to its recent reform. If you are unable to handle your case due to an error, leave a contact request in the E-services. Explain what you were trying to do and your responsible specialist will contact you. If activating your job search is not possible due to an error situation in the E-services, please contact the TE Office or local government pilot. If you need a certificate for the activation of your job search, leave a contact request in the E-services.

Instructions and support⁠

Markkinointisuunnittelija

Professions Published

Markkinointisuunnittelijoiden tehtäviin kuuluu esimerkiksi markkinointikampanjoiden suunnittelua, kohderyhmien analysointia ja markkinointikanavien vertailua. Markkinointisuunnittelijan on hallittava strategista viestintää sekä tunnettava erilaiset digitaaliset alustat. Ammatissa tarvitaan yhteistyökykyä, luovuutta ja kykyä analyyttiseen ajatteluun.

Mainostoimistot ja yritysten markkinointiviestinnän osastot.

Browse job postings: Markkinointisuunnittelija

Markkinointisuunnittelijalta vaaditaan kykyä kehittää markkinointistrategioita ja tavoitteita organisaation liiketoimintatavoitteiden perusteella. Hänellä tulee olla myös taito tunnistaa oikeat kohderyhmät ja ymmärtää heidän tarpeitaan, mieltymyksiään ja käyttäytymistään. Sisällöntuotannon taitoja ja visuaalista hahmotuskykyä tarvitaan erilaisten markkinointimateriaalien suunnittelussa.

Myös luovuutta tarvitaan, jotta osaa kehittää innovatiivisia ja vaikuttavia kampanjoita ja konsepteja, jotka erottuvat kilpailijoista. Ammatissa vaaditaan hyviä tietoteknisiä taitoja sekä kykyä seurata ja analysoida markkinointikampanjoiden tuloksia erilaisten analytiikkatyökalujen avulla. Projektinhallintataitoja vaaditaan esimerkiksi aikataulussa ja budjetissa pysymisen seurannassa. Työssä tarvitaan neuvottelutaitoja ja kielitaitoa. 

Lisäksi edellytetään kykyä työskennellä yhteistyössä muiden, kuten ulkoisten kumppaneiden, kanssa. Ammatissa täytyy seurata kaiken aikaa markkinointialan trendejä ja tekniikan kehittymistä.

Ammattikorkeakouluissa voi opiskella markkinointia ja suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon, tradenomi (AMK). Ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon, kauppatieteiden maisteri tai kauppatieteiden kandidaatti voi suorittaa kauppatieteellisellä koulutusalalla.  

Toisella asteella voi suorittaa liiketoiminnan perustutkinnon (merkonomi). Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös liiketoiminnan ammattitutkinto sekä erikoisammattitutkinto. Toisen asteen ammatillinen tutkinto voidaan suorittaa myös oppisopimuksella. 

Search for study options (studyinfo.fi)⁠

Median salary

4453 €/mo

Private sector

4491 €/mo

Public sector

3736 €/mo

The data is based on the median income, meaning the amount of salary which is the middle of the salary amounts arranged in order of magnitude.

Source: Statistics Finland's structural statistics on wages and salaries

Professional fields