Dramaturgi
"Dramaturgilta vaaditaan näytelmätekstin ja esityksen rakenteen ymmärrystä sekä kykyä hahmottaa tekstikokonaisuuksia. On tärkeää tuntea eri genrejä ja konteksteja. Kyky yhteistyöhön sekä avoimeen ja rakentavaan keskusteluun on myös keskeistä dramaturgin työssä."
- Sanna Niemeläinen
- Dramaturgina Helsingin Kaupunginteatterissa.
- Valmistunut filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta pääaineenaan teatteritiede.
- Työkokemusta alalta 15 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Toimin dramaturgina Helsingin Kaupunginteatterissa. Tehtäväni on etsiä teatteriin uutta ohjelmistoa yhdessä teatterin kahden muun dramaturgin kanssa. Se tapahtuu lukemalla näytelmiä ja romaaneja, tapaamalla tekijöitä sekä keskustelemalla ideoista, aiheista ja kiinnostavista tekijöistä. Seuraan, mitä kiinnostavaa kansainvälisesti tehdään, ja luen uusimpia ulkomaisia näytelmiä. Työhön kuuluu myös muiden teattereiden esitysten katsomista kotimaassa ja mahdollisuuksien mukaan myös ulkomailla.
Ohjelmistosuunnittelun lisäksi toimin dramaturgina käsikirjoittajille ja ohjaajille. Se tarkoittaa sitä, että kirjoitusvaiheessa olen näytelmäkirjailijan tukena, eli luen ja kommentoin käsikirjoituksia eri vaiheissa. Tuotantovaiheessa autan ohjaajaa näytelmän tekstiin ja kokonaisdramaturgiaan liittyvissä asioissa. Lisäksi käyn katsomassa harjoituksia ja keskustelen ohjaajan kanssa näkemästäni.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Kiinnostus teatteria kohtaan johti aikanaan teatteritieteen opintoihin. Helsingin Kaupunginteatteriin tulin alun perin korkeakouluharjoittelijaksi. Olen ollut täällä eri tehtävissä ennen kuin minut valittiin dramaturgiksi vuonna 2015.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Tyypillisellä työviikolla kokoustan kaksi kertaa teatterinjohtajan ja muiden dramaturgien kanssa teatterin tulevaan ohjelmistoon liittyen. Perehdyn yleensä myös jonkin uuden näytelmän käsikirjoitukseen ja annan siitä palautetta sekä keskustelen kirjailijan kanssa, luen tekstejä tai tarkastan jotain käännöstä ja käyn siitä keskustelua kääntäjän kanssa. Lisäksi osallistun teatterin tuotantosuunnittelukokoukseen, ja joskus ohjelmassa on myös uuden teoksen luku- tai läpimenoharjoituksia.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Työskentelen teatterin päärakennuksessa. Pääosin työskentelen toimistossa toimistoaikaan, mutta välillä myös ilta-aikaan esitysten harjoituksissa.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Dramaturgilta vaaditaan näytelmätekstin ja esityksen rakenteen ymmärrystä sekä kykyä hahmottaa tekstikokonaisuuksia. On tärkeää tuntea eri genrejä ja konteksteja. Kyky yhteistyöhön sekä avoimeen ja rakentavaan keskusteluun on myös keskeistä dramaturgin työssä. Lisäksi pitää olla laaja yleissivistys ja hyvä kielitaito. Dramaturgin pitää myös olla kiinnostunut yhteiskunnallisista teemoista ja siitä, mitä ajassa liikkuu.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta on työskennellä kiinnostavien tekijöiden kanssa ja nähdä, miten esitys valmistuu. Pidän myös siitä, että voin jatkuvasti kehittää omaa ammattitaitoani.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Teatterissa työskentely on tunneintensiivistä sekä hyvässä että pahassa. Teatterin tekeminen on ryhmätyötä, jossa positiivinen ja negatiivinen energia leviää helposti.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee dramaturgin ammattia?
Dramaturgin työ sopii ihmiselle, joka rakastaa tekstien kanssa työskentelemistä, lukemista, kirjoittamista ja teatteria, mutta ei tunne polttoa olla itse valokeilassa. Dramaturgin työ on parhaimmillaan todella kiinnostavaa ja monella tavalla antoisaa.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Uskon esittävien taiteiden merkitykseen, sillä ihmiset ovat kertoneet tarinoita ja kokoontuneet yhteen esihistorialliselta ajalta lähtien. Merkityksellisten esitysaiheiden ja tekstien löytämiselle on varmasti tarvetta myös tulevaisuudessa, joten näen ammattini tulevaisuuden valoisana.