Työpaikkailmoituksen laatiminen kansainväliseen rekrytointiin

Kun laadit työpaikkailmoituksesi englanniksi, mahdollisten työnhakijoiden määrä kasvaa. Näiden yksinkertaisten ohjeiden avulla onnistut houkuttelemaan osaavia työntekijöitä avoinna oleviin tehtäviisi ympäri maailmaa.

Jos avoinna olevassa tehtävässä pärjää muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä, kannattaa työpaikkailmoitus laatia englanniksi. Valitse ilmoituksen kieleksi englanti, ja kirjoita ilmoituksen sisältö englanniksi. Muista valita myös työkieleksi englanti. Sekä työpaikkailmoituksen kieli että työkieli valitaan heti lomakkeen alussa. Kun laadit ilmoituksen englanniksi, saat parhaan mahdollisen näkyvyyden työtehtävälle sekä Suomessa jo asuvien kansainvälisten työnhakijoiden että ulkomailla asuvien osaajien keskuudessa.

Pääsääntöisesti kansainvälisille työntekijöille suunnattuun englanninkieliseen työpaikkailmoitukseen pätevät samat suositukset kuin suomenkielisiin työpaikkailmoituksiin. Ilmoituksessa kannattaa kertoa mahdollisimman tarkasti työtehtävän sisällöstä, tehtävässä vaadittavasta osaamisesta sekä siitä, mitä tarjoat työnantajana työntekijälle. Kun houkuttelet osaajia ulkomailta Suomeen, kannattaa lisäksi kertoa organisaatiosta hieman laajemmin sekä kuvailla yleisesti paikkakuntaa, jolla työpaikka sijaitsee. Voit hyödyntää työpaikkailmoituksen tekemisessä erilaisia Suomea esitteleviä markkinointimateriaaleja. Niitä on julkisesti saatavilla Finland Toolbox -sivustolla.

Kansainvälisen rekrytoinnin työnantajaneuvonnan yhteystiedot

Jos tarvitset apua kansainvälisen rekrytoinnin työpaikkailmoituksen tekemiseen, voit olla yhteydessä Work in Finland -työnantajaneuvontaan. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–15 (kesäkuukausina kello 9–12). Voit soittaa numeroon 0295 016 770 ja saada palvelua tai voit jättää puhelinpalveluun soittopyynnön. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen tyonantajaneuvonta@workinfinland.fi.

Haluatko saada suoraan ehdotuksia avoimeen työpaikkaasi sopivista työnhakijoista? Työmarkkinatorilla voit luoda työpaikkailmoituksen ja saada ehdotuksia työnhakijoista, jotka vastaavat työpaikan tarpeisiin. Työnhakijakäyttäjät voivat myös bongata työpaikkailmoituksesi avoimia työpaikkoja tai työpaikkasuosituksia selatessaan.

Kun haluat luoda työpaikkailmoituksen Työmarkkinatorille, seuraa seuraavia ohjeita.  

  1. Kirjaudu sisään Työmarkkinatorille aivan kuten kirjautuisit henkilöasiakkaana. Haluamme pitää tietoturvasta ja henkilötiedoistasi erityisen hyvää huolta, joten kirjautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
     
  2. Kysymme sinulta muutamia perustietoja, kuten sähköpostiosoitteesi. Voit myös valita, haluatko sähköpostiisi tiedotteita Työmarkkinatorin kehityksestä.
     
  3. Luodaksesi työpaikkailmoituksen sinun tulee vaihtaa roolisi yrityksen edustajaksi. Tämä onnistuu sivun yläreunan violetista painikkeesta, jossa lukee oma nimesi tai edustamasi yrityksen nimi. Jos haluamasi yritys ei näy roolien valintalistalla, tarkista, onko sinulla tarvittavat valtuudet edustaa yritystä. Lisää tietoa valtuuksista löydät sivulta "Työmarkkinatori ja valtuudet".
  1. Kun olet valinnut oikean roolin, voit aloittaa työpaikkailmoituksen täyttämisen kohdasta ”Työpaikkailmoitukset” avautuvasta sivusta ”Luo uusi työpaikkailmoitus”. Täytä lomakkeelta vähintään pakolliset kentät, jotka on merkitty punaisella tähdellä.
     
    • "Kielivalinta"-välilehdellä valitset, millä kielillä haluat tehdä työpaikkailmoituksen. Tämä on eri tieto kuin esimerkiksi se, mitä kieliä työssä tulee osata.
    • "Kuvaus"-välilehdellä kirjoitat työpaikkasi kuvauksen. Kuvaile huolellisesti, millaisesta työtehtävästä on kyse. Kirjoita myös tiivis otsikko, joka näkyy esimerkiksi työpaikkahaussa.
    • "Avainsanat"-välilehdellä valitset työtehtävään liittyviä avainsanoja. Näitä ehdotetaan sinulle "Kuvaus"-välilehdelle kirjoittamasi sisällön perusteella. Voit lisätä kattavalta listalta myös muita avainsanoja.
    • "Vaaditut taidot" -välilehdellä voit ilmoittaa työtehtävässä vaadittuja osaamisia. Nämä rajaavat listaa, jonka saat suositelluista työnhakijoista.
    • "Tarkemmat tiedot" -välilehdellä voit kuvata työtehtävään liittyviä muita tietoja. Tietoja hyödynnetään esimerkiksi työpaikkahaun ja selausten suodattimissa.
    • "Hakuohjeet"-välilehdellä voit kertoa, kuinka pitkään haku työtehtävään on auki sekä lisätä linkin erilliselle hakulomakkeelle. Työpaikkasi voidaan siirtää halutessasi myös paikat.te-palvelut.fi-verkkopalvelun työpaikkahakuun.

Sanasto perustuu Euroopan laajuiseen ammatti- ja osaamissanastoon, josta ei valitettavasti löydy aivan kaikkia Suomessa tunnettuja ammatteja tai niihin liittyviä osaamisia. Älä anna tämän estää työpaikkailmoituksen luomista, vaan valitse mahdollisimman sopivia ammattinimikkeitä ja osaamistermejä. Voit tutustua näihin nimikkeisiin ja termeihin ESCO-ammattisanaston nettisivuilla.

  1. Kun olet täyttänyt työpaikkailmoitukselle vähintään kaikki pakolliset tiedot, voit esikatsella sitä ja julkaista sen. Tämän jälkeen työpaikkasi löytyy Työmarkkinatorin työpaikkahausta sekä ilmestyy "Suositelluksi työpaikaksi" niille profiilinsa täyttäneille työnhakijoille, joiden osaaminen ja kokemus vastaavat työpaikkasi vaatimuksia.
     
  2. Saat ehdotuksia työpaikkaasi sopivista työnhakijoista, jotka ovat julkaisseet profiilinsa Työmarkkinatorilla. Jos löydät kiinnostavan profiilin, voit ottaa työnhakijaan suoraan yhteyttä Työmarkkinatorin kautta. Halutessasi voit lukea kohtaannosta lisää sivulta "Näin kohtaanto toimii".
Sisältöä ei voida näyttää evästeasetuksista johtuen. Salli evästeistä 'Markkinointi' nähdäksesi sisältö.

Yritystoimintaan liittyvät toiminnot vaativat tietyn roolin yrityksessä tai yhteisössä. Jos sinulla ei tätä roolia ole, mutta haluat käyttää Työmarkkinatoria, tarvitset Suomi.fi-valtuuden.

Valitse alta tilanteesi ja tarkista valtuustarpeesi. Alta löydät myös ohjeet valtuuttamiseen. Työmarkkinatori ei ole osana valtuutusprosessia, vaan se on aina valtuuttavan yrityksen ja valtuutettavan henkilön välistä toimintaa Suomi.fi-palvelussa.

Valtuuden poistaminen

Muistathan, että valtuutus pitää poistaa erikseen, jos esimerkiksi valtuuttamasi henkilö vaihtaa työpaikkaa, etkä halua hänen enää edustavan organisaatiotasi Työmarkkinatorilla. Valtuuden poistaminen onnistuu Suomi.fi-Valtuudet-palvelussa.

Henkilöasiakas

Henkilöasiakkaana et tarvitse Työmarkkinatorille erillistä valtuutta. Sinulla tulee kuitenkin olla mahdollisuus kirjautua palveluun Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. Tähän tarvitset joko suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin.

Yritys tai yhteisö, jolla on Y-tunnus

Et tarvitse erillistä valtuutta Työmarkkinatorin käyttöön. Voit käyttää palvelumme kaikkia toimintoja yrityksesi puolesta.

Voit halutessasi antaa valtuuden toiselle henkilölle edustaa yritystäsi Työmarkkinatorilla. Valtuuksia on neljä erilaista ja ne on tarkoitettu eri toimintoihin – voit antaa yrityksen edustajalle täydet valtuudet tai rajata henkilön toimivaltaa Työmarkkinatorilla. Valtuudet annetaan Suomi.fi-valtuudet -palvelussa. Löydät tähän ohjeet alempaa.

Yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön tulee antaa sinulle valtuutus Työmarkkinatorin käyttöön.

  1. Siirry Suomi.fi-valtuudet-palveluun: Suomi.fi-valtuudet (suomi.fi)
  2. Tunnistaudu palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
  3. Valitse "Yrityksen valtuudet"
  4. Valitse listalta haluamasi yritys.
  5. Valitse "Anna valtuuksia". Jatka seuraaville sivuilla sivun oikean alareunan ”Seuraava” painikkeesta.  
  6. Valitse "lisää henkilö". Kirjoita valtuutettavan henkilön henkilötiedot ja valitse "Lisää".
  7. Valitse haluamasi valtuusasiat. Työmarkkinatorin valtuusasioita ovat "Työilmoitusten hallinnointi", "Työnhakijatietojen tarkastelu ja yhteydenotto hakijoihin" sekä "Työntarjoajan kuvauksen päivitys".
    • "Työilmoitusten hallinnointi" -valtuutuksella valtuutettu henkilö voi muokata, julkaista ja poistaa julkaisusta työpaikkailmoituksia.
    • "Työnhakijatietojen tarkastelu ja yhteydenotto hakijoihin"-valtuutuksella valtuutettu henkilö voi ottaa yhteyttä työnhakuprofiilin julkaisseisiin työnhakijoihin
    • "Työntarjoajan kuvauksen päivitys"-valtuutuksella valtuutettu henkilö voi muokata työntarjoajan yleistä kuvausta, joka näytetään kaikissa työpaikkailmoituksissa.
  8. Valitse voimassaoloaika.
  9. Lopuksi valitse "vahvista".

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu antaa neuvontaa Suomi.fi-valtuuttamiseen.

Kirjaudu sisään

Päivitetty: