TE-asiakaspalvelukeskuksen asiakaspalautteissa korostuu palvelun korkea laatu
- Uutinen
Ajoittaisesta ruuhkasta ja jonotuksesta huolimatta asiakkaat ovat jälleen vuoden 2023 asiakaspalautekyselyissä olleet erittäin tyytyväisiä TE-asiakaspalvelukeskuksen toimintaan.
”Teidän työntekijöidenne kanssa on aina mukava olla tekemisissä”
Lähes 13 000 TE-asiakaspalvelukeskuksen puhelinpalveluiden asiakasta antoi palautetta vuonna 2023.
– Keräsimme TE-asiakaspalvelukeskuksen puhelinpalveluiden ja chatin asiakkailta palautetta. Heiltä kysyttiin viestillä, kuinka hyvin onnistuimme palvelemaan heitä asteikolla 1–5. Asiakkaat saivat antaa myös vapaamuotoista palautetta. Nostimme tavoittelemaamme keskiarvosanaa. Tavoite oli nyt 4,2, ja ylitimme sen selkeästi, kertoo työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksen johtaja Stefan Strandberg.
TE-asiakaspalvelukeskuksen palvelun laatua seurataan myös muilla keinoilla, kuten puhelutallenteiden ja kirjallisten vastausten arvioinneilla.
Henkilö-, yritys- ja viranomaisasiakkaat olivat kaikki tyytyväisiä palveluun
Työttömyysturvaneuvonnan asiakkaat antoivat palvelulle arvosanan 4,4. Palautteissa valiteltiin pitkiä jonotusaikoja, mutta arvosanat pysyivät silti korkeina. Tämä johtui asiakaspalautteiden mukaan siitä, että asiantuntijat osasivat neuvoa ammattimaisesti ja empaattisesti. Asiakkaat kertoivat arvostavansa sitä, että myös vaikeaselkoisista asioista kerrottiin ymmärrettävästi.
Kuntakokeilujen TE-neuvonnan asiantuntija-asiakkaat antoivat palvelulle arvosanan 4,9. Vastaajista 99 % koki saamansa palvelun niin tarpeelliseksi, että vastaavan palvelun halutaan jatkuvan myös siirryttäessä työllisyysalueiden palvelukseen vuoden 2025 alusta.
Yritys-Suomi-puhelinpalvelun keskiarvo oli 4,8 ja Yrittäjän talousapu -palvelun 4,4, joten myös yritysasiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun.
TE-asiakaspalvelukeskuksen asiakkaat ovat jättäneet esimerkiksi seuraavanlaista sanallista palautetta.
– Todella hyvää ja ystävällistä palvelua puhelimitse sekä viesteissä ja niiden ohjeistuksissa. Ihan yllätti, miten hienosti minua autettiin ja siitä jäi todella hyvä mieli. Kiitos paljon!
– Teidän työntekijöidenne kanssa on aina mukava olla tekemisissä. Vaikka soittoja on virtanaan, aina ilahduttaa kohtelias suhtautuminen. Saan ymmärrettävän vastauksen esittämiini kysymyksiin. Kiitän mahdollisuudesta saada selvittää asioita venäjäksi ja yhteistyöstä kysymysten ratkaisemiseksi.
– Tosi hyvä ja asiantunteva palvelu. Mielestäni erittäin tärkeää jatkaa 2025 jälkeen ja nimenomaan silloin, jotta kunnissa osataan tehdä työvoimaviranomaisten töitä ja palvelut ja osaaminen eri työllisyysalueilla säilyvät tasalaatuisina ja yhdenvertaisina.
Palvelun laadun ja sen mittaamisen kehitys jatkuu entistä tehokkaampana ja uusia ratkaisuja hyödyntäen
– Otimme viime vuonna käyttöön erilaisia asiointia sujuvoittavia teknisiä ratkaisuja, kuten näytönjaon. Tavoitteenamme on palvelutyytyväisyyden mittaamisen kehittäminen automatisoinnin keinoin vuonna 2024 osana KEHA-keskuksen digikehitysohjelmaa. Laajennamme nykyistä mittaustapaa ja jatkuvan palautteen keräämistä. Tulemme keräämään asiakaspalautetta myös Työmarkkinatorin kautta, Strandberg kertoo.
Mikä TE-asiakaspalvelukeskus?
Valtakunnallinen työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus hoitaa julkisia työvoima- ja yrityspalvelujen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja. Palveluihin kuuluvat TE-puhelinpalvelut, Yritys-Suomi-puhelinpalvelu ja Yrittäjän talousapu -palvelu. Palvelut ovat saatavilla puhelimen, chatin, sähköpostin, sosiaalisen median ja muiden sähköisten viestintävälineiden välityksellä. Palveluiden yhteystiedot löydät muun muassa Työmarkkinatorilta.