Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Myyntiedustaja

Haastattelut Julkaistu

"Työ tarjoaa minulle mahdollisuuden kokea ja nähdä uusia paikkoja, enkä pääse kyllästymään. Olen luonteeltani utelias ja minua kiinnostaa uudet ideat, tuotteet ja tutkimustiedot. Koen olevani onnekas, kun pääsen jalkauttamaan uutta tietoa apteekkien työntekijöille."

Myyntiedustaja Tiia Tervola
  • Tiia Tervola
  • Myyntiedustajana apteekkimyynnissä Orion Oyj Orion Pharmalla.
  • Suorittanut farmaseutin tutkinnon Itä-Suomen yliopistossa ja myynnin ammattitutkinnon Verutumilla.
  • Työkokemusta alalta kymmenen vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Toimin yhteyshenkilönä apteekkien ja Orionin välillä. Välitän asiakkaille tietoa tuotteistamme sekä ajankohtaisista asioista. Huolehdin kokonaisvaltaisesti Orionin asiakkuuksista ja ylläpidän pitkäaikaisia asiakassuhteita. Teen myös itsehoitolääkkeiden ja vapaakauppatuotteiden myyntiä ja markkinointia. Lisäksi järjestän koulutustilaisuuksia apteekkien henkilökunnalle ja terveydenhoitajille.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Minusta piti tulla viranomaistehtävissä käytettävien koirien kouluttaja, mutta polveni eivät olisi kestäneet sitä työtä. Ortopedi kehotti etsimään siistin sisätyön, ja sen myötä innostuin farmasiasta. Farmasian opintojen aikaan meillä kävi esittäytymässä erilaisia alalla työskenteleviä ammattilaisia, joiden joukossa oli apteekkiedustajia. Työnkuva kuulosti mielenkiintoiselta, ja pian valmistumisen jälkeen hakeuduin suorittamaan apteekkialalle räätälöityä myynnin ammattitutkintoa. Sillä tiellä ollaan edelleen.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Olen luonut rytmin, jonka mukaisesti viikossa on neljä päivää asiakastapaamisia ja yksi toimistopäivä, joka tunnetaan alalla myös paperipäivänä. Asiakaspäiville sovin tapaamiset ennakkoon sekä suunnittelen aikataulut, mahdolliset ajoreitit ja tauot. Nykyään asiakastapaamisia voidaan hoitaa myös etäyhteyksillä. Tällöin ajaminen jää pois, mutta päivän suunnittelu, rytmitys ja taukojen tärkeys korostuvat entisestään. Toimistopäivänä hoidan esimerkiksi viikon aikana kertyneet ei-kiireelliset sähköpostit, suunnittelen tulevia myyntikierroksia sekä teen mahdolliset matkalaskut.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Työskentelen paikkakunnalla, jossa ei ole yrityksen tehdasta tai toimitiloja, joten hoidan toimistopäivät ja etätapaamiset omalta työhuoneeltani. Pääasiassa edustajan työ on kuitenkin liikkuvaa ja autossa ollaan verrattain paljon, kun siirrytään apteekista toiseen. Itse pyrin työskentelemään pääasiassa arkisin kello 8–16 välisenä aikana, mutta joskus koulutusillat tai työmatkat vaativat pidempiä työpäivä, ja silloin on kyettävä joustamaan.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Edustajan työ on yhdistelmä itsenäistä työskentelyä sekä ihmissuhde- ja asiakaspalvelutaitojen hyödyntämistä. Koen, että kaikki rakentuu asiakastapaamisten ympärille. On kuitenkin viihdyttävä myös itsekseen, sillä minulla ei ole perinteistä työyhteisöä, jossa aamut alkavat huomenilla työpaikalle saavuttaessa. Lisäksi tarvitaan hyviä itsensä johtamisen taitoja, sillä ilman niitä on vaarassa uupua tai työt voivat jäädä tekemättä.

Mikä on parasta ammatissasi?

Ehdottomasti asiakaskohtaamiset sekä apteekkien henkilökunnan että asiakkaiden kanssa. Nautin asiakaspalvelusta ja onnistuneista myyntitilanteista. Itselleni sopii työn yrittäjähenkisyys, sillä tässä on sopivasti vastuuta ja vapautta rakentaa työrytmi itselle sopivaksi. Työ tarjoaa minulle mahdollisuuden kokea ja nähdä uusia paikkoja, enkä pääse kyllästymään. Olen luonteeltani utelias ja minua kiinnostaa uudet ideat, tuotteet ja tutkimustiedot. Koen olevani onnekas, kun pääsen jalkauttamaan uutta tietoa apteekkien työntekijöille.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Työssä pitää pystyä hallitsemaan suuria tietomääriä ja organisoimaan, minkä lisäksi tarvitaan hyvää paineensietokykyä. Keliolosuhteet ovat joskus hankalia, ja teiden rapistuva kunto asettaa liikkuvalle työlle omat haasteensa.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee myyntiedustajan ammattia?

Työ on vaihtelevaa, ja vastaan tulee paljon erilaisia kohtaamisia. Myyjä on kuitenkin aina myyjä – voi olla huonoja päiviä, mutta asiakkaalle täytyy olla hyväntuulinen. Reissaaminen, yöpymiset, pitkät päivät ja pimeät illat kuuluvat työnkuvaan. Asiakkaita kun tavataan kelistä ja vuodenajasta riippumatta.

Sain urani alussa hyvän neuvon. On tärkeää pitää kiinni omasta elämästä, harrastuksista ja läheisistä ihmissuhteista. Työn imu voi olla joskus niin kova, että helposti saattaisi alkaa elämään elämää pelkästään työn kautta. Itse koen, että parempaa ammattia ei ole, ja olen tällä hetkellä unelmatyössäni.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Haluan uskoa, että myyntiedustajia tarvitaan tulevaisuudessakin luomaan ja ylläpitämään hyviä asiakassuhteita, vaikka moni asia hoituukin nykyään sähköisesti.

Jaa artikkeli