Due to a reform, disruptions in the E-services at Job Market Finland may occur. If you are unable to handle your matter, please leave a contact request in the E-services. The E-services will be out of service at the turn of the year.  Read more

Instructions and support⁠

Air logistics specialist

Interviews Published

"Oletko se ihminen, joka tykkää järjestellä asioita, kuten suunnitella lomia ja syntymäpäiväjuhlia? Jos vastaus on kyllä, tämä työ voisi sopia sinulle, sillä tämä on jatkuvaa asioiden organisointia ja yhteydenpitoa eri tahoihin."

  • Iina Salo
  • Air Logistics Specialist Varova Oy:ssä.
  • Suorittanut tullialan ammattitutkinnon Omniassa, MBA-tutkinnon Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa sekä BBA-tutkinnon Saimaan ammattikorkeakoulussa.
  • Työkokemusta alalta 14 vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Toimin logistiikka-asiantuntijana lentoliikenteen rahdin parissa. Varova tarjoaa yrityksille rahtikuljetuspalvelua ovelta ovelle, ja tehtäväni on järjestää lähetyksille kuljetukset ja huolinta. Hoidan myös tullimuodollisuudet, eli varmistan, että rahti voidaan tuoda maahan laillisesti. Työhön sisältyy asiakaspalvelua, sidosryhmäyhteistyötä sekä eri tietojärjestelmien käyttöä. Työskentelen tällä hetkellä pääasiallisesti lentotuontiliikenteen parissa, eli käsittelemieni lähetysten määränpää on Suomessa.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Ostin aikoinaan Mustangin Yhdysvalloista. Auton tuominen Suomeen vaati paljon asioiden selvittämistä ja paperityötä, minkä myötä kiinnostuin maahantuonnista. Opiskelin samaan aikaan BBA-tutkintoa, joten päätin hakea kesätyöpaikkaa maahantuonnin parista, ja pääsin töihin Varovalle.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Työpäivän aluksi luen asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta tulleet sähköpostit. Posteja tulee yön aikana aikaeron vuoksi paljon. Lähetyksien tullaukset tehdään aamuisin ja maanantai on viikon kiireisin päivä, koska silloin käsitellään rahtia koko viikonlopun ajalta. Kun operatiiviset tehtävät on hoidettu, teen laskutusta ja alv-raportointia.

Mitä aiemmin aloitan työskentelyn, sitä sujuvammin päivä kuluu, kun mahdollisimman moni lähetys ehtii aamupäivällä lentokentältä jatkokuljetukseen.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Työskentelen toimistossa, ja teen jonkin verran etätöitä. Aloitan työt yleensä kello 6, ja työpäivän pituus on 7,5 tuntia. Työaikani on liukuva.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Tämä työ edellyttää huolellisuutta ja tarkkuutta numeroiden kanssa. Pilkun paikalla voi olla suuri merkitys, ja virheet aiheuttavat lisää työtä. Esimerkiksi eri maiden maahantuontisäännöt ja eri lentoyhtiöiden turvasäännöt voivat olla hyvin erilaisia.

Vaikka työtä tehdään tiimissä, on tärkeää osata tehdä itsenäisiä ratkaisuja ja ottaa vastuuta. Työssä tarvitaan suomen ja englannin kielen taitoa, mutta myös muista kielistä voi olla merkittävää etua.

Mikä on parasta ammatissasi?

Parasta työssäni ovat monipuoliset työtehtävät. Osa työtehtävistäni hoituu nopeasti, kun taas toiset vaativat enemmän keskittymistä ja selvittämistä. Lisäksi olen mukana yrityksemme kehitysprojekteissa, mikä tarjoaa vaihtelua operatiivisen työn vastapainoksi.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Tämä työ edellyttää joustavuutta. Joskus saan viisi minuuttia ennen työajan päättymistä tiedon, että lähetyksessä on jokin ongelma. Lentokoneet eivät odota yksittäisiä lähetyksiä, joten minun pitää ratkaista ongelma mahdollisimman nopeasti.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee logistiikan asiantuntijan ammattia?

Oletko se ihminen, joka tykkää järjestellä asioita, kuten suunnitella lomia ja syntymäpäiväjuhlia? Jos vastaus on kyllä, tämä työ voisi sopia sinulle, sillä tämä on jatkuvaa asioiden organisointia ja yhteydenpitoa eri tahoihin.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Koska teknologia kehittyy ja asiakirjojen sähköinen käsittely lisääntyy kaiken aikaa, tämä työ vaatii jatkossa enemmän tietoteknisiä taitoja ja asiantuntijuutta.

Share article