Puhelinpalveluneuvoja
Puhelinpalveluneuvoja tai puhelinpalvelun asiakaspalvelija vastaa asiakkaiden puheluihin ja auttaa heitä erilaisissa kysymyksissä ja ongelmatilanteissa. Työ voi liittyä esimerkiksi tilausten käsittelyyn, laskutukseen, tekniseen tukeen tai ajanvarausten tekemiseen. Ammatissa vaaditaan taitoa kuunnella, kykyä ongelmanratkaisuun sekä hyviä vuorovaikutustaitoja.
Eri aloilla, kuten pankeissa, terveydenhuollossa ja yksityisissä yrityksissä.
Puhelinpalveluneuvojan ammatissa vaaditaan hyviä vuorovaikutus- ja asiakaspalvelutaitoja, sillä työssä ollaan jatkuvasti tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Selkeä ja kohtelias puhetapa on tärkeä, samoin kyky kuunnella asiakasta ja ymmärtää hänen tarpeensa. Tehtävässä tarvitaan myös paineensietokykyä ja ongelmanratkaisutaitoja.
Tietotekniset taidot ovat olennaiset, sillä asiakastietoja käsitellään usein erilaisissa järjestelmissä ja työssä täytyy hakea osata hakea tietoa. Lisäksi alan tuntemus on eduksi, esimerkiksi tuotteista, palveluista tai organisaation toiminnasta, jotta asiakasta voidaan palvella asiantuntevasti ja tehokkaasti. Kielitaidosta on merkittävää etua.
Tehtävään ei yleensä vaadita koulutusta, vaan työnantaja perehdyttää työtehtäviin.
Public sector
2531 €/mo
Private sector
2740 €/mo
Median salary
2738 €/mo
The data is based on the median income, meaning the amount of salary which is the middle of the salary amounts arranged in order of magnitude.
Source: Statistics Finland's structural statistics on wages and salaries