Valtakunnalliset neuvontapalvelut
Valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat sinulle apua eri työelämän vaiheissa sekä puhelimitse että chatin välityksellä. Palveluja on tarjolla henkilöasiakkaille, työnantajille ja yrittäjille sekä yrittäjyydestä kiinnostuneille.
Valtakunnallinen työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus hoitaa julkisia työvoima- ja yrityspalvelujen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja. Näihin palveluihin kuuluvat TE-puhelinpalvelut, Yritys-Suomi-puhelinpalvelu ja Yrittäjän talousapu -palvelu. Palvelut ovat saatavilla puhelimen, chatin, sähköpostin, sosiaalisen median ja muiden sähköisten viestintävälineiden välityksellä. TE-asiakaspalvelukeskus palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä henkilöasiakkaita myös venäjäksi.
Puhelinpalveluun soittamisen hinta
Puhelun hinta on oman liittymäsopimuksesi mukainen, myös jonotusajalta (matkapuhelinmaksu tai paikallisverkkomaksu). Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 0295-alkuiset puhelut siihen. Neuvonta itsessään on maksutonta. Kaikki TE-palveluiden puhelinnumerot ovat 0295-alkuisia.
Puhelinpalveluiden aukioloajat
Palvelut ovat pääsääntöisesti avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–16.15. Heinäkuussa palvelut ovat avoinna kello 9–15. Tarkemmat tiedot aukioloajoista löydät kunkin palvelun esittelysivulta. Arkipyhien aattoina palvelut sulkeutuvat klo 15, ja pyhäpäivinä palvelut on suljettu.
Asiakaspuheluiden tallennusjärjestelmä
Puhelut tallentuvat automaattisesti. Tallenteita ei luovuteta ulkopuolisille. Asiakkaalla on oikeus tarkastaa rekisteriin sisältyvät itseään koskevat henkilötiedot.
Asiakaspalautekyselyn tulokset
Keräämme TE- ja Yritys-Suomi-puhelinpalveluihin soittavilta asiakkailta satunnaisotannalla palautetta palvelustamme. Lähetämme puhelun jälkeen lyhyen, kahden kysymyksen kyselyn. Vastaaminen kyselyyn on asiakkaalle helppoa ja maksutonta. Vuonna 2022 tehdyn kyselyn mukaan asiakkaat (vastauksia 13 455 kpl) antoivat palvelustamme yleisarvosanan 4,6 (asteikko 1–5). Hyödynnämme tuloksia palvelujemme kehittämisessä.
Toimintaohjeet häiriötilanteissa
Valtakunnallisten neuvontapalvelujen chatissa ja verkkopalveluissa voi tietoliikenneyhteyksien toimimattomuuden vuoksi olla tilapäisiä häiriöitä. Jos et ole saanut hoidettua asiaasi Oma asiointi -verkkopalvelussa häiriön tai sen vuoksi ruuhkautuneen palvelun vuoksi, otathan myöhemmin uudelleen yhteyttä. Katsomme asiointipäiväksi ajankohdan, jolloin olet yrittänyt soittaa neuvontapalveluumme tai asioida verkossa. Häiriön vuoksi hoitamatta jääneet asiat voidaan korjata jälkikäteen.
Huomioithan, että jos neuvontapalvelut ovat suljettuina, voit jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palvelussa. Vastaavasti Oma asiointi -palvelun häiriötilanteissa voit ottaa yhteyttä neuvontapalveluihin.
Jos jätit meille soittopyynnön, soitamme sinulle heti kun se on mahdollista. Valitettavasti emme häiriötilanteissa voi taata takaisinsoittoa samana päivänä.
Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -portaalia. Löysitkö etsimäsi? Anna palautetta! (europa.eu)
Päivitetty: