Junakalustoasentaja

Haastattelut Julkaistu

"Parasta junakalustoasentajan työssä on työtehtävien monipuolisuus ja hyvät mahdollisuudet edetä työuralla. Olin esimerkiksi viime talven työnjohtajana, enkä tehnyt lainkaan asentajan töitä. Pidän myös siitä, että pystyn vaikuttamaan työpäivän kulkuun. Jos olen esimerkiksi viankorjaustehtävissä ulkona, saan itse määritellä missä järjestyksessä ja miten alan vaunuja korjaamaan, mikäli työnjohtaja ei ole korjausjärjestystä erikseen määrännyt."

  • Jouni Priha 
  • Junakalustoasentajana VR Fleetcaressa. 
  • Suorittanut autokorinkorjaajan ammattitutkinnon Kouvolan seudun ammattiopistossa. 
  • Työkokemusta alalta viisi vuotta. 

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi. 

Toimin junakalustoasentajana VR Fleetcaren palveluksessa. Työtehtäviini kuuluvat varikolla tehtävät junavaunujen huollot ja korjaukset. 

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin? 

Tuttavani työskenteli VR:llä ja suositteli hakemaan tänne töihin. Päätin hakea asentajan paikkaa, ja sillä tiellä olen edelleen.  

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi. 

Kun tulen töihin, työnjohtaja suorittaa työtehtävien jakamisen. Samalla käydään läpi turvallisuuteen liittyviä asioita sekä määrätään työparit, mikäli sellaisia tarvitaan työvuoron töissä. Työvuoro voi olla sisällä hallissa, jossa tehdään huoltoja tai ulkona ratapiha-alueella, jossa korjataan vaunujen teknisiä vikoja. Huolto- ja korjaustyötä tehdään junaliikenteen lomassa, joten osalla junista voi olla hyvin tarkka aikaikkuna, jolloin korjaus tai huolto pitää saada valmiiksi.  

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet? 

Työskentelen ratapiha-alueella ja huoltohalleissa. Junakalustoasentajan työ on kolmivuorotyötä. Tyypillinen työvuoron pituus on 11 tuntia, mutta sen lisäksi on työaikaa tasoittavia vuoroja, joiden kesto vaihtelee 8–10 tunnin välillä. Vapaapäiviä kertyy tietenkin enemmän, kun työvuorot ovat pitkiä. 

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan? 

Kunnossapidossa työskentelee kahdenlaisia asentajia. Toiset työskentelevät mekaanisina asentajina ja toiset sähköasentajina. Itse teen mekaanista asennusta, ja tässä työssä pärjää, jos ymmärtää jotakin tekniikasta. Vikojen selvittämisessä pitää myös uskaltaa kokeilla erilaisia ratkaisuja. 

Mikä on parasta ammatissasi? 

Parasta junakalustoasentajan työssä on työtehtävien monipuolisuus ja hyvät mahdollisuudet edetä työuralla. Olin esimerkiksi viime talven työnjohtajana, enkä tehnyt lainkaan asentajan töitä. Pidän myös siitä, että pystyn vaikuttamaan työpäivän kulkuun. Jos olen esimerkiksi viankorjaustehtävissä ulkona, saan itse määritellä missä järjestyksessä ja miten alan vaunuja korjaamaan, mikäli työnjohtaja ei ole korjausjärjestystä erikseen määrännyt. 

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta? 

Vuorotyö ei aina ole ruusuilla tanssimista. Iän myötä yövuorot ja jatkuva unirytmin kääntäminen ovat alkaneet kuormittamaan enemmän. 

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee junakalustoasentajan ammattia? 

Suosittelen, että lähtee rohkeasti kokeilemaan, jos junakalustoasentajan ammatti yhtään kiinnostaa. Tähän ammattiin ei ole varsinaisesti koulutusta, mutta sekä teknisestä että kunnossapidon osaamisesta on paljon apua.  

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?  

Uskon, että junien kunnossapitoa tarvitaan niin kauan kuin junat liikkuvat eli töitä tulee riittämään myös tulevaisuudessa. 

Ammattialat

Lisää haastatteluita

Jaa artikkeli