Anvisningar och vanliga frågor

På Jobbmarknads handledningscenter hittar du hjälp med att använda vår service! Du kan läsa anvisningarna för de olika funktionerna, läsa de nyaste meddelandena om de nya funktionerna och bläddra bland svaren på vanliga frågor.

Du kan bekanta dig med de närmare instruktionerna om hur du skapar en jobbsökningsprofil eller publicerar en arbetsplatsannons. Att använda Jobbmarknad som arbetsgivare kan kräva fullmakt. Bekanta dig också med de landsomfattande rådgivningstjänsterna.

Aktuella frågor och svar

Vi utvecklar tjänsten vidare. Att sortera annonser enligt yrke kommer att vara möjligt i ett senare skede.

Arbets- och näringstjänsternas "Lediga arbetsplatser" är också till ditt bruk. Där är det möjligt att programmera en platsvakt som skickar meddelande om passliga arbetsplatsannonser till din e-post.

För tillfället överflyttas inte annonser från Lediga tjänster till Jobbmarknad om arbetsgivaren inte har ett FO-nummer. På samma vis överförs inte heller annonser från Jobbmarknad till Lediga tjänster om arbetsgivaren inte har ett FO-nummer.

Vi försöker lösa problemet så snart som möjligt.

Sidorna är överflyttade till Jobbmarknad. På Jobbmarknad hittar du information och tjänster som hänger ihop med arbetslivet. De lokala arbets- och näringstjänsterna hittar du via arbets- och näringsbyråernas hemsidor:

Vanliga frågor: Vad är Jobbmarknad?

Jobbmarknad är riktad till arbetssökande, arbetsgivare och företagare – i praktiken hela befolkningen som är i arbetsför ålder. Sannolikt alltså även till dig.   

För närvarande kan användarna söka arbetsplatser eller arbetstagare samt få information om arbetslivet och olika yrken.

Tjänsten är öppen för alla utan inloggning. För att logga in och på så sätt få tillgång till tilläggstjänsterna behöver man kunna göra en stark autentisering. För en stark autentisering behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Om du är en europeisk privatperson eller representant för ett företag kan du bli kund i enlighet med EiDAS-autentiseringsprinciperna. Du kommer identifieras när du registrerar dig och när du använder tjänsten.

Att använda Jobbmarknad är helt avgiftsfritt.

Tjänsten kan användas då du fyllt 13 år.

Vanliga frågor: Tekniska krav för användning av tjänsten

Jobbmarknad kan användas på dator och mobila enheter, såsom smarttelefon och surfplatta. Vår tjänst har utvecklats så att den är smidig att använda oberoende av enhet.

Det kan dock finnas enstaka undantag och för en del av de äldsta enheterna fungerar Jobbmarknad inte nödvändigtvis på bästa möjliga sätt.

Webbplatsen kan användas med de vanligaste webbläsarna, till exempel Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge och Safari. För att få bästa resultat vid användningen av webbplatsen bör du ha uppdaterat din webbläsare till den senaste versionen. Tjänstens utseende kan vara annorlunda och alla funktioner fungerar inte nödvändigtvis om du använder en mer sällsynt webbläsare eller en äldre version av en mer allmän webbläsare.  

Problem har upptäckts i användningen av tjänsten med webbläsarna Safari 11 och Internet Explorer. Vi rekommenderar att du använder andra webbläsare.

Om webbplatsen fungerar felaktigt lönar det sig att tömma din webbläsares cacheminne.

Under uppdateringarna har vi avbrott i vår tjänst. Information om avbrott som man känner till på förhand finns på tjänstens första sida och på inloggningssidan. Under avbrotten kan du inte använda tjänsten. Du kan alltså inte bestämma själv när du vill göra uppdateringen.

Du kan bekanta dig med de senaste uppdateringarna längst nere på Handledningscentret.

Vanliga frågor: Tekniska krav för användning av tjänsten

Genom att kontakta dig berättar arbetsgivaren att han eller hon är intresserad av den kompetens som framgår i din profil. Var i kontakt direkt med arbetsgivaren. Det är inte möjligt att ta kontakt tillbaka via Jobbmarknaden. Den kontaktförfrågan som arbetsgivaren skickar förpliktar dig inte till något.

Du blir kontaktad per e-post från adressen noreply@tyomarkkinatori.fi. Det går inte att svara på e-postmeddelandet. Om du även har angett andra kontaktuppgifter i din profil kan arbetsgivaren också kontakta dig på andra sätt. Arbetsgivarens kontaktuppgifter finns i e-postmeddelandet.

Du kan kontakta intressanta profiler genom knappen ”kontakta arbetssökande” på Jobbmarknadens profil. Detta meddelande skickas till deras e-post. Avsändaren är noreply@työmarkkinatori.fi.

Om den arbetssökande har angett andra kontaktuppgifter i sin profil kan du även kontakta dessa direkt. I princip är profilerna anonyma.

Företagens grunduppgifter hämtas från Arbets- och näringsministeriets databas, vart information samlas från Företags- och Organisationsdatasystemet (YTJ) samt från olika aktörer som Business Finland, Säkerhets- och kemikalieverket Tukes och NTM-centralerna

Om företagets grunduppgifter är felaktiga, kan du som företagets representant korrigera informationen via Företags- och Organisationsdatasystemet YTJ.

Förändringen i YTJ överflyttas först till kunddatabasen och därifrån vidare till Jobbmarknads grunduppgifter. Förändringarna uppdateras alltså med några dagars fördröjning.

Om kontaktpersonerna för rekrytering behöver uppdatering, kan du som företagets representant ändra dem direkt under Företagets uppgifter.

Uppdaterad: