Projektassistent, företagstjänster

Intervjuer Publicerad

"De viktigaste egenskaperna i detta arbete är att vara social och modig. Jag träffar många företagare och deltar i de evenemang som vi ordnar, så det är en fördel att vara utåtriktad. Jag älskar evenemang och är som bäst när jag får vara ansikte mot ansikte med människor."

Projektiassistentti Suvi Inkinen
  • Suvi Inkinen 
  • Projektassistent vid Teknologiakeskus TechVilla Oy.
  • Har avlagt specialyrkesexamen för företagsrådgivare vid Hyria.
  • Fyra års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar med projektet NUOTTA, där målet är att stöda företag i att förbättra kundförståelsen och därigenom till och med utveckla nya tjänster. Som projektassistent ansvarar jag för projektets marknadsföring, kundanskaffning, dokument och evenemang.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag har tidigare arbetat inom turism- och restaurangbranschen samt inom AN-tjänsterna med personkunder. Jag avancerade till expert på företagssamarbete, vilket inspirerade mig att vid sidan av arbetet studera till företagsrådgivare. Under studierna märkte jag att AN-byråns företagstjänster söker en ny sakkunnig inom rekryteringstjänster. Jag valdes till uppgiften och jag kände att jag hade hittat en lämplig och intressant arbetsplats där jag fick hjälpa arbetsgivarna i olika skeden av rekryteringen.

Efter en tid ville jag testa något nytt där jag kunde utveckla min kompetens och öka min kunskap om företagstjänster. Jobbet som projektassistent på TechVilla motsvarade mina önskemål och jag valdes till tjänsten.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Till min typiska arbetsvecka hör många slags organiserings- och beredningsarbeten, till exempel att skicka dokument till företag samt att planera och genomföra webbinarier. Jag ansvarar i allmänhet för inbjudningar, marknadsföring och moderering samt redigering av inspelningar till webbinarierna. Dessutom skaffar jag kunder och delar ut information om projektet till företag. Vi ordnar också nätverksevenemang, där min uppgift är att beställa servering till dem och boka lokaler. Jag gör alltid företagsbesök med mitt team när det är möjligt och hjälper vid behov mina kollegor med olika saker.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar huvudsakligen på distans, men vi strävar efter att träffas regelbundet med personalen på TechVilla. Jag har flexibel arbetstid och sätter ofta igång datorn tidigt på morgonen, eftersom jag då arbetar mest effektivt.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

De viktigaste egenskaperna i detta arbete är att vara social och modig. Jag träffar många företagare och deltar i de evenemang som vi ordnar, så det är en fördel att vara utåtriktad. Jag älskar evenemang och är som bäst när jag får vara ansikte mot ansikte med människor. Dessutom kräver detta arbete förmåga att leda sig själv, eftersom det är på eget ansvar att arbetet framskrider.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med detta arbete är att hjälpa företag och människor. Det är fint att märka att företagen kan utveckla sin företagsverksamhet med hjälp av våra tjänster. Jag blir lätt ivrig av nya saker och det är fantastiskt när jag ser även andra inspireras.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Numera är det utmanande att ringa kalla samtal, dvs. samtal till potentiella kunder som man inte tidigare har kontaktat. Företagare får många försäljningssamtal, så det är svårt att skilja sig från mängden.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli projektassistent inom företagstjänster?

Denna typ av arbete som projektassistent passar alla som är intresserade av olika branscher och affärsverksamheter samt gillar att hjälpa andra. Det finns många arbetsmöjligheter, eftersom man som projektassistent kan arbeta inom den offentliga förvaltningen, på företag och i olika projekt.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Företagsrådgivare kan ha en väldigt bred arbetsbeskrivning, så det kommer säkert att finnas arbete även i framtiden. Till exempel kommer Nyföretagarcentrum även i fortsättningen att ha arbetstillfällen, eftersom man hela tiden grundar nya företag och gör ägarbyten och utvidgningar. Specialyrkesexamen för företagsrådgivare är säkert till nytta.

Dela artikeln